- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
3

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


4. Men Aram födde Aminadab,
men Aminadab födde Naasson,
men Naasson födde Salmon.

Rut 4:19 f.

5. Men Salmon födde Boes av
Rakab, men Boes födde Jobed av
Rut, men Jobed födde Jesse.

6. Men Jesse födde David,
konungen, men David födde
Salomo av Urias hustru.

1 Sam. 17:12. 2 Sam. 12:24.

7. Men Salomo födde
Roboam, men Roboam födde Abia,
men Abia födde Asaf.

1 Kon. 11:43. 14:31. 15:8.

8. Men Asaf födde Josafat,
men Josafat födde Joram, men
Joram födde Osias.[1]

1 Kon. 15:24. 2 Kon. 8:16, 24.

9. Men Osias födde Joatam,
men Joatam födde Akas, men
Akas födde Hiskia.

2 Krön. 26:23. 27:9. 2 Kon. 16:20.

10. Men Hiskia födde Manasses,
men Manasses födde Amos,
men Amos födde Josias.

2 Kon. 20:21. 1 Krön. 3:14.
2 Krön. 33:25.

11. Men Josias födde
Jekonias[2] och hans bröder vid
bortflyttningen till Babylon.

2 Kon. 23:30, 34. 1 Krön. 3:15, 16.

12. Men efter bortflyttningen
till Babylon födde Jekonias
Salatiel, men Salatiel födde Sorobabel.[3]

1 Krön. 3:17, 19. Esr. 3:2. 5:2.

13. Men Sorobabel födde
Abiud,[4] men Abiud födde
Eliakim, men Eliakim födde Asor.

14. Men Asor födde Sadok,
men Sadok födde Akim, men
Akim födde Eliud.

15. Men Eliud födde Eleasar,
men Eleasar födde Mattan, men
Mattan födde Jakob.

16. Men Jakob födde Josef,
Marias man, och av henne
föddes Jesus, som kallas Kristus.[5]

17. Alla lederna från Abraham
intill David äro alltså fjorton
leder, och från David intill
bortflyttningen till Babylon
fjorton leder, och från bortflyttningen
till Babylon intill Kristus
fjorton leder.[6]

18. Men Jesu Kristi födelse
var sålunda. När hans moder
Maria hade blivit trolovad med
Josef, fanns hon, förr än de kommo
tillsammans,[7] vara havande
av helig ande.[8]

Luk. 1:27 följ.

19. Men Josef, hennes man,[9]
som var rättfärdig och icke ville
blottställa henne för vanära,


[1] Mellan Joram och Osias har Matteus
utelämnat trenne leder, nämligen
Ahasja, Joas och Amasja (2 Kon. 8:24,
1 Krön. 3:11; 2 Krön. 22:1, 11;
24: 27). Varför evangelisten gjort
sådana utelämningar, kunna vi icke veta.
[2] Mellan Josias och Jekonias har
Matteus utelämnat Jojakim (1 Krön. 3:15).
[3] Mellan Salatiel och Sorobabel har
Matteus utelämnat Pedajah (1 Krön. 3:19).
[4] Med Sorobabel (Serubbabel) slutar
Kristi släktregister i Gamla testamentet.
De följande här nämnda lederna
äro av Matteus upptecknade efter
andra för oss obekanta källor. Efter
återkomsten från Babylon var det i
synnerhet prästerna, som drogo försorg
om släktregistrene fortsättning.
[5] den Jesus som kallas Kristus till
skillnad från alla andra judar med
namnet Jesus. Namnet Jesus var bland
judarna ganska vanligt.

Namnet Kristus är en grekisk
översättning av det hebreiska ordet
Messias och betyder: Smord, d. v. s.
invigd. I gamla testamentet invigdes
präster och konungar samt stundom
(1 Kon. 19:16) profeter medelst
smörjelse. De kallades därför Herrens
smorde (Ps. 105:15, 1 Sam. 24:7). Jesus
var i högsta mening Herrens smorde,
emedan han var av Gud invigd till det
ämbetet att frälsa syndare. Gud har
smort Jesus från Nasaret med helig
ande och kraft (Apg. 10:38).
[6] Därvid märkes, att Jekonias räknas
två gånger, näml. först såsom
avslutande andra avdelningen, sedan
såsom begynnande den tredje (v. 11, 12).
[7] d. ä. förr än Maria såsom hustru
flyttat till Josefs hus.
[8] Se anm. till v. 20.
[9] Josef var ännu blott hennes
trolovade. Men från den tidpunkt sett, då
evangelisten skrev, framställes han
såsom hennes man. På samma sätt säges
i v. 6, att Jesse födde konung David,
ehuru David vid sin födelse icke var
utan först sedan vart konung. Jämför
ock kap. 4:18.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free