- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
476

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - 9 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 9:
24-32. Evangelium enligt Johannes.

honom: Giv Gud pris.** Vit
veta, att den där människan är
en syndare.

* Efter v. 21 har man att tänka sig,
att mannen och hans föräldrar fått
avlägsna sig, medan judarna vidare
överlade om saken. Nu kalla de in
mannen igen ensam.

** Med denna högtidliga uppfordran
vilja de förmå mannen att säga ut
sanningen. Och de taga för givet, att
han då skall erkänna, att alltsammans
är ett bedrägeri. Jämför Jos. 7: 19,
där Josua säger till Akan: Min son,
giv ära åt Herren och giv honom pris
och bekänna för mig, vad du har gjort,
och dölj intet för mig.

f Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet vi, såsom ville de
säga: Det är aldrig värt, att du
nekar; vi veta i alla fall o. s. v.

2(5. Då svarade denne: Om
han är en syndare, vet jag icke;
ett vet jag: att jag var blind
och ser nu.

26. Då sade de till honom:
Vad gjorde han dig, huru
öppnade han dina ögon?*

* Med denna upprepning av en
fråga, på vilken de nyss fått svar, torde
de hava åsyftat, att mannen skulle
motsäga sig själv och sålunda (eller
genom någon annan missgärning) giva
dem stöd för deras misstro.

27. Han svarade dem: Jag har
redan sagt eder* det, och haven
I icke hört det? Varför viljen
I åter höra det? Icke viljen väl
även I** varda hans lärjungar?

* Mannen hade svarat på denna
fråga inför fariséerna (v. 15). När han nu
till rådsherrarna, inför vilka han står
från och med v. 18, säger, att han sagt
det till dem, så visar detta, antingen
att de »fariséer», till vilka han i v. 13
vart förd, nu sutto med i Rådet, eller
ock att med fariséerna i v. 13 menas
Kådet. Det senare synes sannolikare.

** såsom så många bland folket.
-
I mannens svar ligger något bitande.

28. De skymfade* honom och
sade: Du är dennes lärjunge,
men vi äro Mose lärjungar.

När man icke vidare har några

skäl att anföra, så griper man till
oti-digheter. Somliga bibeltolkare mena,
att skymfandet bestod däri, att de
kallade honom en Jesu lärjunge.
Grundtextens ordalag synas dock visa, att de
först skymfat honom med otidiga ord
och sedan sagt: Du är hans lärjunge.

29. Vi veta, att till Moses har
Gud talat, men varifrån denne
är,* veta vi icke.

* d. v. s. vem som har sänt honom.
Jämför kap. 8: 14.

30. Människan svarade och
sade till dem: Ja, det underliga
i detta är, att I* icke veten,
varifrån han är, och han har öppnat
mina ögon.**

* Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet /, såsom ville han
säga: I som dock borden veta det. Vem
om icke I borde förstå att bedöma
sådana företeelser? Mannen blir allt
djärvare i sina svar. Judarnas eget
beteende retar honom därtill.

** av vilken handling I väl borden
kunna bedöma, varifrån han är.

31. Vi veta,* att Gud icke hör
syndare; men om någon är
gud-fruktig och gör hans Vilja, »så
hör han denne.**

Ords. 15: 29, 28: 9. Jes. 1: 15. Jak.
5: 16.

* Det är en bland oss allmänt känd
sak.

** Mannen ser i undret en
bönhörelse (jämför kap. 11: 41 följ. Mark. 7:
34), antingen Jesus vid detta tillfälle
bedit så, att mannen hört det, eller
icke. Vore Jesus en syndare, tänker
han, så skulle Gud icke hava hört hans
bön. Den underbara bönhörelsen är
alltså ett bevis därpå, att Jesus är en
gudfruktig man, som gör Guds vilja.
-
Detta är lika enkelt som träffande
resonerat.

32. Från fordom tid* har
man icke hört, att någon har
öppnat ögonen på en, som varit
blind född.**

* Ordagrant: från tidsåldern
(urtiden) icke har man hört o. s. v. Se Luk.
1: 70 och anm. därtill.

** Detta har emellertid Jesus nu
gjort, och en så underbar bönhörelse
visar, att han är från Gud.

[–-]

{+—+} 476
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0484.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free