- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
508

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - 14 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 14:
6-11. Evangelium enligt Johannes.

hus (v. 2). Att gå den vägen är att
tro på honom.

*** Sanningen är han så till vida,
att i honom den sanne Gudens väsen är
på ett fullkomligt sätt uppenbarat.
Han är Guds väsens rätta avbild. Se
anm. till kap. 1: 14.

t Livet är han så till vida, att det
eviga livet gives endast i gemenskapen
med honom. Stammen är grenens liv,
emedan grenen har liv endast i
gemenskapen med stammen.

ff dit jag nu går. Att komma till
Fadern, därmed menas enligt
sammanhanget icke det, att någon varder Guds
barn, utan det, att någon vinner den
eviga härligheten hos Gud.

tft Märk, med vilken avgörande
bestämdhet Herren här utesluter varje
tanke på frälsning annorledes än
genom honom. En enda är vägen, det
finnes inga bakvägar till himmelen; en
enda är porten, det finnes inga
särskilda bakportar till Guds rike. Lika visst
som det blott finnes en enda Gud, så
finnes det ock blott en enda medlare
mellan Gud och människor, och denne
medlare är Jesus (1 Tim. 2:5). Se
anm. till kap. 1:4.

7. Om I haven lärt känna
mig, så skolen I ock lära känna
min Fader,* och från nu**
kän-nen I honom och haven sett
honom.t

Joh. 8: 19.

* det ena följer av det andra.
Enligt en annan läsart skulle Frälsarens
ord lyda: Om I haden känt mig, så
handen I ock min Fader. Bägge
läsarterna stödja sig på goda handskrifter.
Vilkendera av dem som än är den rätta,
så ligger i dem bägge uttryckt, att Jesus
är den sanna uppenbarelsen av Gud.
Enligt den läsart, som vi här i texten
följt, förutsätter Herren, att
lärjungarna känna honom, vilket också tyckes
bättre passa i sammanhanget. Se
särskilt hans undrande fråga i v. 9.

** sedan jag så tydligt uppenbarat
honom.

f nämligen i mig.

8. Filippus sade till honom:
Herre, visa oss Fadern,* och det
är oss nog.**

* Filippus begär att få se en
lekamlig uppenbarelse av Fadern, sådan som
Moses hade sett (2 Mos. 24: 9 f.) eller
åstundat att se (2 Mos. 33: 18).

** sedan begära vi ingenting mer;
all vår önskan är då tillfredsställd.
-

Somliga bibeltolkare fatta orden så,
som ville Filippus säga: »sedan begära
vi ingen vidare uppenbarelse», eller:
»sedan hava vi borgen nog för att ditt
rike skall komma». Men alla sådana
tolkningar äro alldeles onödiga
inskränkningar utan stöd i orden.
Filippus kan icke tänka sig något högre
än att få se Gud; får han det, så
begär han intet mer.

9. Jesus sade till honom: Så
lång tid är jag med eder, och
du har icke lärt känna mig,
Filippus?* Den som har sett mig,
han har sett Fadern.** Huru
säger (då) du:t Visa oss Fadern?

Joh. 12: 45.

* Det trodde jag väl, att du kände
mig.

** I så fullkomlig grad är Kristus
Guds väsens sanna avbild. Detta ord
av Herren är en omutlig dom över
varje teologi, som gör en annan bild av
Fadern än av Sonen. Se kap. 12: 45.

f Det ligger starkt eftertryck på
ordet du.

10. Tror du icke, att jag är i
Fadern och Fadern i mig? De
ord, som jag säger till eder, talar
jag icke av mig själv,* men
Fadern, som förbliver i mig, han

gör sina gärningar.**

* Se kap. 7:16 f., 12:49. Orden,
som jag talar, har jag fått från
Fadern. Därmed visar Herren, att han
är i Fadern, eller m. a. o. att han har
sitt livselement i honom.

** nämligen i och genom mig. I
dessa ord visar Jesus, att Fadern är i
honom. Märk för övrigt, huru han
framställer sina verk direkt såsom
Faderns verk, vilka Fadern till följd av
sitt inneboende i honom verkar. Men
är nu Sonen så helt i Fadern, att han
från Fadern får allt det, som han talar,
och är Fadern så helt i Sonen, att det
är Fadern, som gör de gärningar, som
Sonen utför, då behöver man ej begära
att få se Fadern, sedan man sett Sonen.
Man har då redan i själva verket sett
Fadern.

11. Tron mig,* att jag är i
Fadern och Fadern i mig; eljest
tron mig för själva gärningarnas
skull.**

* tron min försäkran. Herren
vänder sig i dessa ord från Filippus till
alla apostlarna.

[–-]

{+—+} 608
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0516.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free