- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
511

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - 14 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Johannes. Kap.
14:17-21.

verk för en förvillelse), så är hon ur
stånd att mottaga Anden.

ftt genom egen levande erfarenhet.
Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet /.
- För övrigt må
märkas, att Herren i denna vers
framställer ett allmänt förhållande utan
avseende på någon bestämd tid. Därför
säger han: ser
- känner
- känn-en,
ehuru Anden ännu icke var given, och
detta seende alltså först framdeles
skulle inträda.

f* sedan han en gång blivit
utgjuten i eder.

[-?f**-]

{+¦f**+} Märk stegringen i uttrycken:
han förbliver hos eder (i eder krets)
och skall vara uti eder (i edra
hjärtan). Av dessa ord synes, att Herren
med att »känna Anden» menar den
egna levande erfarenhetens kännedom,
som beror på Andens inneboende.

18. Jag skall icke lämna eder
faderlösa, jag kommer till eder.*

* Att Herren här icke såsom i v. 3
talar om sin andra tillkommelse, synes
av följande omständigheter: l:o) skola
enligt v. 19 vid den ankomst, om vilken
han här talar, endast hans lärjungar
men icke världen se honom, då
däremot vid hans andra tillkommelse hela
världen skall se honom; 2:o) skall
enligt v. 20 denna hans ankomst hava
till följd, att de skola förstå, att han
är i Fadern och de i honom; men denna
kännedom å lärjungarnas sida
förutsätter icke hans andra tillkommelse
såsom villkor; 3:o) skall vid samma
hans ankomst han taga boning hos
dem (se v. 23), då han däremot vid sin
andra tillkommelse skall taga dem till
sig. Men vad menar han då här för
en ankomst? Somliga bibeltolkare
anse, att han menar sin uppståndelse och
den nya andliga och förblivande
gemenskap mellan honom och lärjungar
na, som därmed inträder. Andra åter
hålla före, att han menar sin ankomst
genom den helige Anden, som han efter
sin gång till Fadern skall sända dem.
I denna Ande, som är Kristi Ande
(Rom. 8:9), som tager av hans (Joh.
16: 14) och som kommer i hans namn
(Joh. 14: 26), kommer Kristus själv i
andlig måtto igen för att på det
sättet vara hos dem intill tidsålderns
fulländning (Matt. 28: 20), då han
lekamligen återkommer för att upprätta sitt
rike på jorden. För ^oägge dessa
uppfattningar kunna skäl anföras. Dock
synes den senare av dem vara den rätta
huvudsakligen därför, att den åter-

komst, som Herren talar om, enligt v.
28 icke skall inträffa, förrän sedan han
gått till Fadern. Men när han stod
upp från de döda, då hade han ännu
icke gått till Fadern, utan då kom han
igen ur dödsriket för att gå till
Fadern. Se ock anm. till v. 20.

19. Ännu något litet, och
världen ser mig icke mer, men I sen
mig,* ty jag lever, och I skolen
leva.**

Joh. 16: 16.

* Världen hade aldrig sett eller ägt
förmåga att se honom på annat sätt
än lekamligen. När detta lekamliga
seende upphörde, såg hon honom icke
mer på något sätt alls. För lärjungarna
däremot gavs det ett annat sätt att se
honom, därför kunde de se honom,
fastän han lekamligen var skild från
dem. Genom den helige Anden och
hans verk i dem erforo de hans
ständiga närvaro och umgänge med dem.

** Ett sådant seende var möjligt
därigenom, att han levde, och att de
till följd därav skulle leva. När han
säger: jag lever, så talar han om sitt
högre, gudomliga, genom ingen död
avbrutna liv (se kap. 5: 26). I
överensstämmelse därmed bör då även
uttrycket: / skolen leva, fattas om det eviga,
genom ingen död avbrutna liv (se kap.
11: 26), som lärjungarna genom tron
leva i honom, och som är en
delaktig-görelse av hans eget liv genom Anden
(se kap. 6: 63). På hans liv och deras
Uy i honom är det, som det seende
beror, varom han här talar.

20. På den dagen* skolen I
förstå, att jag är i min Fader,
och I i mig, och jag i eder.**

Joh. 10: 38, 14: 10, 17: 21, 23.

* Herren avser en bestämd dag, och
det kan icke vara hans uppståndelses
dag utan endast den dag, då han
kommer till dem i den helige Anden. Denna
dag är alltså den på hans himmelsfärd
följande pingstdagen. Först på den
dagen fingo lärjungarna den insikt,
som han i denna vers talar om. Alltså
vittnar även detta uttryck i sin mån,
att Herren i vers 18 med sin ankomst
icke menar sin uppståndelse utan
Andens utgjutande över lärjungarna.

** Se Gal. 2: 20. Själva saken skall
icke då först inträda, utan de skota
då förstå den.

21. Den som har mina bud*
och håller dem, denne är den,

511 ~

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0519.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free