- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
512

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - 14 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.
14:21-25. Evangelium enligt Johannes.

som älskar mig;** men den, som
älskar mig, lian skall varda
älskad av min Fader,t och jag
skall älska honom och uppenbara
mig självtt för honom.

* inskrivna i sitt hjärta, så att de
utgöra hans verkliga inre egendom.

** ty i detta förhållande till mina
bud är det, som den rätta kärleken
visar sig.

[-.f-]

{+•f+} Med dessa ord vill Herren
visserligen icke bygga Guds och sin kärlek
på lärjungarnas kärlek. Jämför
däremot kap. 3: 16, 1 Joh. 4: 19. Men där
hans kärlek hos dem får väcka kärlek
till honom, där skola de till lön för sin
kärlek få erfara hans kärlek i
särskilda nådevälgärningar. På detta sätt
begagnas i Nya testamentet ordet älska
ofta om kärlekens bevisning i särskilda
handlingar. Se v. 23, likaså kap. 13:
1, 34, 15:9, 1 Joh. 3:18, 4:10, Ef.
5:2, 25 m, fl.

tf Detta är alltså den »kärlek», som
de skola få erfara såsom lön av Gud
och Kristus för det, att de älska
honom. På denna hans uppenbarelse
beror deras kännande (v. 20); och att han
så skall uppenbara sig för dem,
förutsätter, att de älska honom samt visa
denna kärlek däri, att de hålla hans
bud. Ty endast åt den, som så älskar,
skall Gud giva den helige Anden (v.
15 f.), genom vilken Jesus uppenbarar
sig.

22. Judas,* icke Iskariot,**
sade till honom: Herre, varav
kommer det,t att du ämnar
uppenbara dig själv för osstt och

icke för världen ?t*

* Judas Lebbeus eller Taddeus, son
till en viss Jakob. Se Luk. 6: 16, Matt.
10: 3.

** Judas Iskariot hade redan gått ut
(kap. 13: 30). Den anmärkning, som
evangelisten här gör, vore därför i
själva verket överflödig. Men den är
ett uttryck av den avsky, som han
kände vid tanken på förrädaren. Somliga
bibeltolkare hava tänkt sig judas
Iskariot åter närvarande. Detta är dock
mycket osannolikt, då Johannes
ingenting nämner därom.

t Ordagrant: Vad har skett,
eftersom du o. s. v.; vad är det, som har
bestämt dig att... Judas har fattat
Herrens ord i v. 21 såsom syftande på
hans andra tillkommelse, och han
frågar undrande, varför det skulle bliva
en uppenbarelse endast för lärjungar-

na. Skall icke Kristus, när han
kommer igen, komma i synlig måtto även
för världen? tänker han. Men Judas
har missförstått Jesu ord. Ty Herren
har icke i v. 21 talat om sin andra
tillkommelse.

?ff Herren hade sagt, att han skulle
uppenbara sig för den, som har hans
hud och håller dem. Detta tillämpar
Judas på sig och på de andra
lärjungarna.

.f* Då världen sättes i motsats mot
dem, som hava Herrens bud och hålla
dem, så menas med världen de otrogna
människorna.

23. Jesus svarade och sade till
honom: Om någon älskar mig,
så skall han hålla mitt ord, och
min Fader skall älska honom,
och till honom skola vi komma
och göra oss en boning hos
honom.*

Joh. 15: 10.

* Faderns och Sonens inneboende i
de trogna genom den helige Anden
framställes bildlikt såsom ett boende
hos dem. Fadern och Sonen tänkas
komma från sin himmelska boning för att
taga härbärge hos och bo tillsammans
med den troende, såsom hans gäster,
såsom medlemmar av hans hus. Detta
var således, vad Herren menade, när
han i v. 21 talade om att uppenbara
sig för sina lärjungar. Att Frälsaren
begagnar detta uttryck, torde hava sin
grund uti Gamla testamentets lära om,
huru Gud bodde bland sitt folk (2 Mos.
25: 8, 29: 45, 3 Mos. 26: 11 f., Hes. 37:
26 i).

24. Den som icke älskar mig,
han håller icke mina ord;* och
det ord, som I hören, är icke
mitt, utan Faderns, som har sänt
mig.**

Joh. 7: 16.

* Då Herren omväxlande säger mitt
ord och mina ord, så betecknar det
senare de särskilda delarna av det förra.
För övrigt synes av uttrycket: håller
mina ord, att han med sina ord
menar sina bud.

** Och den som icke håller Guds
ord, han skall aldrig erfara någon
sådan där uppenbarelse.

25. Detta* har jag talat till
eder, medan jag är kvar hos
eder.

[–-]

{+—+} 512
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0520.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free