- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
643

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och makt. Gud räknar synden ifrån henne. "Salig är den man, som
Herren icke tillräknar synd" (Rm. 4: 8). Men Gud räknar henne
något till, då han räknar synden från. Om Gud räknar synden från
människan, så är hon icke därmed sådan som hon bör vara eller
fullkomlig. Kristus har en gång tagit hennes plats. Han har i hennes
ställe blivit gjord till synd (2 Kor. 5: 21). I honom är den
pånyttfödde gjord till Guds rättfärdighet eller fullkomlighet, eller såsom
aposteln på ett annat ställe uttrycker det: "Kristus är lagens ände
(mål, fullbordan) till rättfärdighet (fullkomlighet) för var och en
som tror" (Rm. 10: 3). Då Gud i rättfärdiggörelsen proklamerar,
att syndaren är i Guds ögon dikaios, rättfärdig, eller sådan som han
bör vara, så är detta icke ett högtidligt eller hyperboliskt talesätt, ty
såsom pånyttfödd är han inympad i vinstocken, såsom troende är han
i livsförening med Kristus, vilkens laguppfyllelse och fullkomlighet,
vilkens rättfärdighet, är honom såsom troende tillräknad. Han
förklaras vara icke blott frikänd från syndens skuld och straff, utan även
i besittning av Kristi fullkomlighet eller laglydnad. Barnaskapet är
icke blott en adoptering. Ty syndaren, som i rättfärdiggörelsen
bekräftas och stadfästes i sin nya ställning såsom Guds barn och arvinge,
Kristi medarvinge, är verkligen ett av Gud fött barn, och icke en
annans, som har rättigheter genom blott adoptering. Förmånerna och
rättigheterna äro komna genom själva födelsen.

Lika litet som någon kan samtidigt vara både levande och död,
lika litet kan någon på en gång vara både fördömd och frikänd. Det
måste vara ett visst ögonblick eller moment i tiden, då den anklagade
blir frikänd eller den skyldige förklaras sin skuld kvitt. Det är med
rättfärdiggörelsen som med nya födelsen och härliggörelsen, hon är
ögonblicklig. Hon är ock utan grader. Ånger, tro och helgelse hava
olika grader hos samma person vid olika tidpunkter samt hos olika
personer. Ångern kan vara mer eller mindre djup, tron svagare eller
starkare och helgelsen fullkomligare eller mindre fullkomlig, men
pånyttfödelsen och rättfärdiggörelsen är vad den är utan att kunna
förekomma i större eller mindre mått. De äro båda Guds direkta och
omedelbara handlingar, och vad Gud gör äger fullkomlighetens mått
alla gånger.

Med rättfärdiggörelsens fullständighet mena vi, att hon omfattar
den rättfärdiggjordes alla synder. Utslaget till befrielse är lika
vittgående eller omfattande, som den personens skuld eller brottslighet,

643

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0649.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free