- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
644

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vilken förklaras skuldfri. Då Jesu Kristi ställföreträdande
laguppfyllelse och försoningslidande ligga till grund för domslutet, så är det
självklart, att hur stor än brottslingens skuld är, den aldrig kan vara
så stor, att icke Kristi försoningsoffer är tillräckligt för dess
gott-görande. Grunden är sålunda vid och bred nog att garantera
förlåtelsen, men en annan sak är, huruvida utslaget till frikännande kan
sträcka sig även till sådana synder, som vid ögonblicket för
rättfärdigandet ännu icke äro begångna eller i den stunden icke äro
verkligheter. Det vill med andra ord säga, huruvida Gud, som i
rättfärdiggö-relsen erkänner den pånyttfödde syndaren för sitt barn, gör detta
medveten om att denna människa, som väl i Kristus är fullkomlig och
såsom hon bör vara, i sig själv ännu är ett ofullkomligt människobarn,
behäftat med synd och ofullkomlighet, ja, omförande en genom fallet
i Adam ond och fördärvad natur, ifrån vilken många förvillelser och
överträdelser komma att hänflyta, under det barnet uppväxer och
fostras i fadershuset. För det första, kan domaren taga hänsyn till det,
som ännu icke inträffat? Vet han något därom? Domaren är Gud,
och Gud är allvetande. Såsom allvetande kan Gud taga hänsyn till
den rättfärdigades alla synder, till de brott han begått i det
förflutna, till de brister, som vidlåda honom för det närvarande, samt till
de misstag, felsteg, överträdelser och fall, som kunna inträffa i det
tillkommande. För det andra. Har Kristus uppfyllt lagen för den
rättfärdigade endast ifrån tiden för dennes tillvaro och upp till
ögonblicket för hans rättfärdiggörelse eller för hela hans livs längd på
jorden? Har Kristus lidit för hans synder endast till tidpunkten för
hans rättfärdigande eller för hans såväl tillkommande som förflutna
överträdelser? Om det senare är händelsen i båda fallen, varför
skulle icke Kristi osömmade mantel tillfalla honom hel och hållen, utan
endast flikar av densamma? Varför skulle icke kvitto å hela skulden
eller för så stor skuld, som verkligen är betald, utfärdas, utan endast
å en del? Om Kristus levat, lidit och dött för syndaren, gäldande hela
hans skuld, sådan som hon är, då syndaren lämnar denna världen,
varför skall han icke i rättfärdiggörelsen ställas fri inför Gud i Jesus
Kristus med hänsyn till hela sin skuld? Eller är det icke en sådan
tanke Johannes uttalar, då han säger: "Detta skriver jag till eder,
mina kära barn, för att I icke skolen synda. Men om någon syndar, så
hava vi en förespråkare hos Fadern, Jesus Kristus, som är rättfärdig"
(1 Jh. 2: 1), eller Jesus själv, då han yttrar: "Simon, Simon! Se,
Satan har begärt att få eder i sitt såll för att kunna sålla eder

644

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0650.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free