- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
738

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ner" är icke täxttrogen och för övrigt vilseledande. Ordet ekkläsia,
församling, finns icke i den grekiska täxten i någon handskrift. Att
församlingen "ökades" på pingsten kan ju innebära, att den fanns
till före den dagen. Det omtalas (1: 15—26), att Petrus talade till
en grupp på omkring 120 om Judas och påstod, att hans plats måste
fyllas. En lottkastning anställdes av Petrus, men de 120 hade ingen
överläggning, fattade intet beslut och handlade icke på något sätt
såsom en församling. Icke heller användes ekkläsia om dem. Denna
grupp fick på pingstdagen en tillökning av omkring 3000. Om en
namnlista uppgjorts på de 120, så ökades förteckningen på lärjungar
eller döpta troende betydligt på pingstdagen. I Ag. 2: 47 lyder vår
översättning: "Och Herren ökade församlingen, dag efter dag, med
dem, som läto sig frälsas". Detta var efter pingstdagen, men även
här saknas ekkläsia i de bästa handskrifterna och är uteslutet i
Tischendorfs, Tregelles’, Westcott’s and Hort’s bibelupplagor.
Lukas vill helt visst, endast upplysa om, att antalet lärjungar
fortfarande växte till.

Första gången ordet församling, ekkläsia, med visshet användes
om Jesu lärjungar är i Ag. 5: 11: "Och stor fruktan kom över
hela församlingen" (eph6 holän tän ekkläsian), till vilken nu
räknades apostlarna, de 120 såsom en kärntrupp och alla de, som på
pingstdagen och efter pingstdagen blivit troende och döpta. Det var
efter pingstdagens under.

Moses kom ned från berget och lät genom därtill lämpliga och
dugliga män uppföra tabernaklet efter den plan Gud givit honom.
Den Helige Ande, utgången från Fadern och Sonen, kommer ned
ifrån himmelen för att genom apostlarna bringa till verkställighet
Jesu plan om upprättandet på jorden av ett nytt tabernakel, ett
tempel av "levande stenar", en Guds och Andens boning, ett rike, "som
icke skall förstöras". Detta verk vidtog första pingstdagen efter
Kristi uppståndelse och himmelsfärd. Man har därför med rätta
kallat denna dag "den kristna församlingens födelsedag."

Den puritanske teologen, engelsmannen John Owen yttrar: "På
Faderns löfte om den Helige Ande grundade och uppbyggde Herren
Kristus församlingen. Det är det gångjärn, på vilket den med hela
sin tyngd hänger och svänger till den dag som i dag är. Tag
bort detta löfte; antag att det skulle upphöra att vidare gå i
fullbordan, och Kristi församling skulle helt och hållet försvinna från jor- ’

738

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0744.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free