- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
879

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

’"’Ty I alla, som haven blivit döpta till Kristus, haven (i dopet)
iklätt eder Kristus". Gal. 3: 27.

"Ett dop, som icke betyder, att man avtvår kroppslig orenhet, utan
betyder, att man anropar Gud om ett gott samvete". 1 Pt. 3: 21.

"Med många andra ord bad och förmanade han dem, i det han
sade: ’Låten frälsa eder från detta vrånga släkte’. De som då togo
emot hans ord, läto döpa sig, och så ökades församlingen på den
dagen med vid pass tre tusen personer". Ag. 2: 41, 42.

"Våra fäder voro alla under molnskyn och gingo alla genom havet,
alla blevo de i molnskyn och i havet döpta till Moses". 1 Kor. 10: 1, 2.

I sju punkter äro dopets natur och betydelse framställda.
Huvudinnehållet kan i ett sammanhang återgivas sålunda:

Det kristna dopet, förordnat av Gud (Mtt. 3: 15; 21: 24—26; Jh.
1: 6, 33) och instiftat av Jesus Kristus (Mtt. 28: 18—20; Mk. 16:
15, 16), genom vilket den pånyttfödde eller troende öppet övergår på
Kristi sida (Gal. 3: 27) och ansluter sig till hans församling (1 Kor.
12: 13), är nedsänkning eller neddoppning i vatten till Faderns,
Sonens och den Helige Andes namn (Mtt. 3: 5, 6, 16; 28: 19; Mk. 1:
5, 9; Jh. 3: 22, 23; Ag. 8: 37, 38).

Att döpas till treenighetens, till Guds eller Jesu namn, är att
invigas eller inviga sig åt Gud, hans lydnad och tjänst (Mtt. 28: 19);
att så helt överlämna sig åt Jesus och hans ledning, som israeliterna
lämnade sig åt Moses, då de gingo genom havet (1 Kor. 10: 1, 2).
Död, begravning och uppståndelse beteckna ett ombyte av tillstånd, en
hel förändring, en övergång från död till liv (Rm. 6: 3—6; Kol. 2:
12). Vattenbadet är reningens och renhetens symbol, en sinnebild av
borttagandet och avlägsnandet av synden och den själens besmittelse,
som har sin grund i en fördärvad natur (Jh. 3: 25; Ag. 2: 38; 22:
16: Ef. 5: 26; Tt. 3: 5; Eb. 10: 22). För att vandra i "livets nyhet"
måste samvetet vara rent eller obefläckat, och dopet är en förbindelse
till ett gott samvete (1 Pt. 3: 21). Såsom den stora flodens vatten
blev det medel, genom vilket Noa och hans husfolk skildes från de
ogudaktigå människorna och det bland dem rådande fördärvet för att
sedan beträda en ny jord, så är ock dopet det "vatten", genom vilket
den pånyttfödde på ett yttre, åskådligt sätt skiljes från gemenskapen
med de ogudaktiga och inträder i församlingen, de "frälstas" värld
(1 Pt. 3: 20, 21). Såsom Röda havet var den yttre skiljemuren mellan
trälhopen i Egypten och den fria folkförsamlingen i öknen, så är

879.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0885.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free