- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
927

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lingen utan dop. Ty, tänker någon, har man givit mig det, som är
församlingsgemenskapens dyrbaraste rättighet, så kan man väl icke
heller förneka mig själva medlemskapet? Alltså har mången begärt
att bliva upptagen i församlingen utan dop. Öppen kommunion leder
konsekvent till öppet medlemskap och har i verkligheten lett därtill
både i England och annorstädes.

Denna begäran är svår att avvisa, då församlingen begagnar öppen
kommunion. Vårföre inbjuda till nattvard och icke till en hel
gemenskap med församlingen? En del församlingar i England hava redan
givit vika och upptagit även såsom sina medlemmar odöpta kristna.
En sådan församling består då av både döpta och odöpta, av dem,
som hylla och försvara det kristliga dopet, och av s. k. barndöpare.
De kristna i England hava redan mångenstädes skördat bittra frukter
av de frön, vilkas bärare i Sverige först berörda församlingsordning
synes "kunna bliva.

Vår första frågä var denna: Är dopet föregående i förhållande
till nattvarden?

Man hör ofta det påståendet, att baptisterna bestrida och förneka
andra bröder deras rättighet till nattvarden samt "stöta dem
kärleks-löst ifrån sig". Det senare är helt naturligt icke sanning och det förra
är alldeles icke händelsen. Det finnes ingen, som bestrider honom,
som är född av Gud, hans rättigheter. Envar, man och kvinna, ung
och gammal, som Gud levandegjort genom sin Ande och sitt ord, är,
såsom född av Gud och Guds barn, berättigad till nattvarden, men
icke blott till nattvarden utan till alla Guds förmåner i församlingen,
således även till dopet. Nu är frågan alldeles icke den, att ett Guds
barn ju icke är just rätta personen att undfå Guds barmhärtighets
gåvor, utan frågan är, om Guds ord anvisar människan någon viss
ordning, i vilken hon har att uttaga sina rättigheter, och nu särskilt i
fråga om dop och nattvard, huruvida Gud i sitt ord upplyser oss, i
vilken ordning vi skola undfå dessa. Men märk nu i förbigående, att,
då vi öppet medgiva, att en troende är berättigad till nattvarden under
vissa villkor och bestämmelser, vi på samma gång fasthålla, att han
är berättigad även till dopet, men icke allenast berättigad till dopet
utan rent av skyldig att låta sig döpa, emedan dopet är givet åt de
troende eller "lärjungarna" såsom en befallning, ett bestämt bud,
under det att lärjungarnas rätt att begagna nattvarden mera framstår
såsom en uppmaning av Kristus, under det att han lämnar dem frihet
med avseende på tiden: "Så ofta som I det gören."

927.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0933.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free