Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Denna bild kallas »hendiadys»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
60
kst mörk trakt», ty en sådan trakt var Galileen i
moraliskt avseende under vår Frälsares liv på
jorden. I uttrycket »ty riket är ditt och makten och
härligheten» (Matt. 6: 13, g:la övers.), varest de
två abstrakta idéerna om makten och härligheten
äro fast förbundna med den konkreta idén om riket,
är meningen tydligen »det mäktiga och härliga riket
är ditt», och detta står i full harmoni med bönen
»tillkomme ditt rike» i v. 10.
Då Jesus säger: »Jag är vägen och sanningen
och livet» (Joh. 14: 6), menar han säkerligen: »Jag
är den sanna och levande vägen», och hela detta
bibelställe blir därigenom full tydligt, ty Jesus talar
icke egentligen här om, att han är sanningen och
livet, utan han svarar på Tomas’ frågor angående
»vägen» till Gud. Tomas hade nämligen frågat:
»Hur kunna vi då veta vägen?» Jesus svarade på
denna fråga och tillade: »Ingen kommer till Fadern
utan genom mig».
Kanske man t. o. m. skulle kunna kalla de två
sista exemplen »hendiatrys», ty här användas tre
uttryck för samma sak.
Då Petrus i lärjungakretsen talar om efterträdare
för Judas, använder han uttrycket »tjänare» och
»apostel» (Apg. 1: 25), varmed han säkerligen
menar »apostolisk tjänst». Då Lukas i Apg. 14: 13
talar om, att prästen förde fram »oxar och kransar»
för att offra åt apostlarna, menar han »bekransade
oxar», ty man plägade hänga kransar omkring
huvudet på offerdjuren. När Paulus säger »vårt
hopp och de dödas uppståndelse» (Apg. 23: 6),
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>