Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nattvardens natur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
64
Om vi måste taga Joh. 6: 53 bokstavligt, skulle
vi komma till den orimligheten, att Jesus skulle lära,
att ingen kunde bli frälst, som icke deltager i
nattvarden en eller flera gånger. Hur kunde han då
sedermera lova den botfärdige rövaren att få följa
med honom till paradiset, ehuru denne naturligtvis
icke innan dess kunde beredas tillfälle att deltaga
i nattvarden, som Jesus instiftade aftonen före sitt
lidande? Det skulle även utesluta alla dessa andra
troende, som omedelbart efter sin omvändelse bliva
hädankallade, innan de hunnit taga del av Herrens
måltid, och likaså alla dem som icke använda sig
av nattvarden i sina gudstjänster, t. ex. kväkarna
och Frälsningsarmén m. fi. Vi skulle alltså nödgas
anse, att alla dessa sakna liv i Gud.
Men om vi uppfatta bildspråket i Joh. 6: 53, så
blir allt klart och innebär inga som helst
svårigheter. Denna bild användes ännu bland folket i
Palestina även i dagligt tal. Man talar där ofta om
att mottaga något genom att använda uttrycket
»äta» och »dricka». Sålunda säger en man, som
talar om en särskild kurs i något ämne, att han
skulle kunna »äta hela kursen på en månads tid»,
och då menar han helt enkelt, att han skulle kunna
lära sig hela kursen inom en månad.
En man, som fått prygel, säger att han »ätit fyrtio
slag» och menar då, att han erhållit fyrtio slag på
sina fotsulor. En som blivit överraskad av en
regnskur, säger att han »druckit en häftig skur». Om
en utpressare säger man, att han »äter upp» folk,
alldeles såsom psalmisten säger: »Dessa som upp-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>