Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nattvardens natur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
63
tillfälle, då han uttalade dessa ord, en naturlig
kropp sådan som vår, och ingen naturlig kropp kan
samtidigt vara på två ställen. Det måste medgivas,
att bröd förbliver bröd, enligt vad både syn-,
smak- och känselsinnena säga oss, och att det kan
bliva mögligt och fördärvat samt stjälas bort och
ätas upp.
Att tro, att Jesu kropp vid nattvarden
undergår en sådan förvandling, att den är underkastad
detta, strider också mot den tydliga utsagan, att
»himmelen måste behålla (honom) intill de tider,
då allt skall bliva upprättat igen» (Apg. 3: 21),
och därav veta vi, att hans kropp alltså är i
himmelen. Det strider även mot ordet, som säger
oss, att »Kristus . . . icke mer dör; döden råder icke
mer över honom» (Rom. 6:9). Om hans
förhärligade kropp skulle bliva förvandlad till ett stycke
livlös, overksam, förstörbar materia, som kunde ätas
upp och smältas, så vore han dock under dödens
välde.
Men om vi uppfatta orden såsom en metafor, så
att de få betyda »detta betecknar eller
representerar min kropp», så försvinna både dessa och
oräkneliga andra svårigheter, och alltsamans blir
överensstämmande med vår Frälsares övriga djupt
andliga undervisning. Ovan anförda uttryck synes
då under en djärv och tilltalande bild vilja
framhålla den sanningen, att våra själar näras och
stärkas, genom att vi i tron mottaga Herren Jesus
Kristus i hans ord och ande, alldeles som våra
kroppar näras och stärkas av bröd och vin.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>