Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Allegori
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
83
förkunnares ansvar. Hela allegorien är avsedd mera
som en varning än som en profetia.
En annan allegori påträffa vi uti x Kor. 5: 6—8.
Dess bildspråk är grundat på den välkända judiska
seden att vid början av påskveckan skaffa undan
all surdeg ur sitt hus (2 Mos. 12: 15—20; 13: 7)
och på kunskapen om surdegens genomträngande
och försyrande förmåga. Matt. 16: 6, 12; Mark.
8: 15; Luk. 12: 1; Gal. 5: 9; 1 Kor. 15: 33.
Denna allegori har säkert avseende på den
sedeslösa person, som tilläts att vara kvar i församlingen
i Korint, och den fara detta kunde innebära för hela
församlingen. När påskalammet är slaktat, så skall
hela huset vara rensat från surdeg. Kristus är vårt
påskalamm, och han är slaktad. Bort alltså med
surdegen d. v. s. all den hedniska besmittelse, varav
den osedliga medlemmen är en uppenbarelse.
Allegorien i Ef. 6: 11—17 om den kristnes strid
och vapenrustning innehåller sin egen tolkning. Den
lämpar sig väl med Jes. 59: 17. Jfr. även Rom. 13:
12; i Tess. 5:8. De särskilda delarna av
rustningen böra noga uppmärksammas och studeras var
för sig.
I Joh. 10: i—16 ha vi den bekanta dubbla
allegorien om dörren till fåren och den gode herden.
Den innehåller en dubbel jämförelse mellan Jesus
och både dörren och herden. De fem första
verserna äro ren allegori, och de följande utgöra en
förklaring och ett tillägg om herden. Anledningen
till denna allegori torde vara den blindföddes
utkastande ur synagogan och hans nådefulla motta-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>