Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 12. Den nyare tidens bygnadskonst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
af det lekande och öfverlastade och erbjuda många svaga punkter
för en strängare kritik; men genom friskhet, naiveté och
fantasirikedom stå de vida öfver de flesta samtida dekorationsverken af
den senare gotiken, och derför ega ock dessa den tidigare
renässansens skapelser detta oemotståndligt tilldragande, som utgör den
hänförda ungdomens sköna företräde. I synnerhet i de talrika
småverken, grafvårdar, sakristibrunnar, predikstolar, korstolar,
väggklädnader och dylikt, vinner dekrationen en skönhet och ett
behag i det fria bruket af antika motiv, sådana de ej skådats
sedan antikens egna dagar.
Firenze, sedan lång tid tillbaka konstens vagga, har ock
uppammat renässansen, och den store mästaren Filippo Brunelleschi
(1377-1446) är hennes fader. Det var han, som fulländade kupolen
å Firenzes domkyrka, kyrkorna San Lorenzo och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>