- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
57

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 12. Den nyare tidens bygnadskonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

erhållit benämningen chambordstilen. Af ovanligt täck och
tilltalande verkan är han i mindre bygnader, sådana som slottet
Chenonecaux (27) med flere. Under århundradets lopp egde
likväl en omkastning rum till förmån för en mindre orolig
planläggning och ett strängare kompositionssätt. Såsom de yppersta
profven af denna nya riktning anföra vi vestfasaden till Louvres
gård
(omkring 1541) af Pierre Lescot, vissa delar af Tuileries,
planlagda af Philibert Delorme (omkring 1564), samt
Luxembourgpalatset af Salomon de Brosse i början af 17:e
århundradet.

Vida yppigare gestaltar sig den nya stilen i Spanien, der
han förbinder sig med de redan glänsande detaljformer, som
förefunnos i den moriska och gotiska konsten, till en egendomligt
fantastisk, nyckfull och liflig blandning, den så kallade plateresk-
eller guldsmedsstilen, som först småningom antager en ädlare
och lugnare hållning, såsom i de heliga konungarnes kapell
i Toledos katedral, fullbordadt 1546. Den stränga, klassiska.
stilen gör sig med full kraft gällande först under senare hälften
af århundradet, företrädesvis i klostret Escorial (1563-1584).

I Nederlanden och England hade renässansen en kort
och föga betydande blomstring, som nästan omedelbart öfvergick
i barockens tyngre former.

Tyskland är att börja med skådeplatsen för en prydlig
renässans, utbildad företrädesvis i dess södra delar, såsom i
slotten i Heidelberg, Stuttgart, Freising med liere samt i
talrika borgerliga boningshns i Nürnberg och annanstädes. Med
17:e århundradets ingång gaf dock denna vika för en temligen
klumpig och torr efterhärmning af utländska mönster, som gör
Tysklands barock- och rococotid synnerligen torftig och föga
tillfredsställande.

I Sverige uppblomstrade renässansen under Gustaf I och
hans söner med stor kraft. De inkallade konstnärerne från
Nederlanden och Tyskland utförde här, biträdda af inhemska
mästare, åtskilliga förtjenstfulla arbeten, af hvilka dock de flesta
försvunnit eller till oigenkänhighet förändrats. Vadstena slott,
grundadt 1548 och fullbordadt först mot århundradets slut, är
det rikaste och ädlaste. ännu bevarade profvet af vår renässans.
Enstaka prydnadsbygnader, såsom Kalmar slottsbrunn (28) af
Dominicus Pahr, eller präktiga grafvårdar, såsom de af
Willem Byen utförda öfver Gustaf Vasa och <sp>Katarina

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free