Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Grekernes skulptur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
gamla stora uppfattningen försvann, och i hennes ställe trädde
nya ideer, nya känslor, hvilka segerrikt afkastade de forna bojorna.
Euripides’, Platons, Aristoteles’ och Aristofanes’ mer lidelsefulla
tidsålder måste nödvändigt afspegla sig äfven i plastikens verk.
Materialet blef ett annat: guldelfenbenstekniken måste vika för
marmorn. Denna tids förste mästare var Skopas, som tillika med
den något yngre Praxiteles stod i spetsen för den attiska skolan.
Skopas framför alla
andra var den förmågan
beskärd att
lägga i dagen med
aldrig förr anad
kraft det gripande
patos, lidelsens
storm. Från honom
härrör den citterspelande
Apollon, af hvilken en
efterbildning förvaras
uti Vatikanen
i Roma. Den
Pyton besegrande
Apollon,
hvaraf Louvregalleriet
likaledes inrymmer
en kopia,
är af Praxiteles,
hvilken konstnär
dock lär hunnit
höjden af sitt konstnärskap
uti den af
de gamle högt beprisade
Afrodite från Knidos. Talrika kopior, bland dem en af
de vackraste i Münchens glyptotek, gifva en något så när klar
föreställning om detta arbete. En framställning, som något närmar
sig detta mästerverk, men är strängare och mer storartad
i uppfattningen, är Afrodite från Melos, äfven förvarad
Louvregalleriet. Dess betydelse och ursprungliga utseende hafva
varit föremål för flerfaldiga undersökningar af den nyare forskningen.
Oafgjordt är, huru vida den berömda Niobegruppen,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>