Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Etruskernes målarkonst - 3. Målarkonsten hos romarne
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
af underordnadt värde, då de mestadels smyckade sina svartglaserade
kärl endast med små plastiska figurer.
3. Målarkonsten hos romarne.
Äfven målarkonsten öfvergick från grekerne till romarne och
uppvisade här ända intill Hadrianus’ dagar en skön efterblomstring.
Gräfningarna i Pompeji och Herculaneum, undersökningen
af Titus’ termer och många underjordiska grafvar i Romas granskap,
nyligen äfven gräfningarna på Palatinen, hafva gifvit oss
en klar föreställning om en vigtig gren af det romerska måleriet,
img>
52-54. Grekiska vaser i den sköna och rika stilen.
nämligen dekorationsmålningen, och i Napolis museum förvaras
lysande prof deraf. För det mesta skänka de efterbildningar af
äldre grekiska mästerverk, utförda al fresco (på våt kalkvägg),
mera sällan på torr grund och med limfärg. Alla antikens sköna
myter och sägner lefva der upp i lysande färgglans inför åskådarens
öga. Mestadels hafva väggarna en kraftig färgton, särdeles
den lysande röda; men äfven mättadt gult, blått, till och med
svart förekomma. I midten af hvar yta är sedan vanligen en
större eller mindre figurbild utförd. Äfven finnas dekorativa ramar,
särdeles med karakter af en fantastiskt lekfull arkitektur. Nedtill
anbringas vidare en sockel, upptill en fris i motsvarande färgtoner.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>