- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
133

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 8. Det italienska måleriet under 16:e århundradet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den nya tiden; men på samma gång är han för alla tider en af
de förnämsta och yppersta mästarne inom sin konst. Ja, man
kan om honom säga, att han står oupphunnen uti det upphöjda,
väldiga och tankedigra, i djerf rörelse och storartad formbildning.
Hos honom är koloriten underlägsen teckningen. Samma titaniska
ande, som fylde hans verk inom skulpturen, lefver ock uti hans
stora målningar. Stafflibilder voro icke hans sak: hvad som lät
utföra sig inom så trånga gränser, högg han hellre i marmor;
deremot skapade han allena, utan biträde, de båda största dittills
kända freskomålningar.

På begäran af påfven Julius II målade han 1508-1512
taket uti Sixtinska kapellet. Denna takmålning är det mest
fulländade verk, den store mästaren utfört, och ett af måleriets
väldigaste minnesmärken i alla tider. Hvalfvets långsträckta midtyta
innehåller i åtta fält, i omvexling smalare och bredare, de
vigtigaste tilldragelserna ur Genesis, från skapelsehistorien till
syndafloden. I hvalfvets stora trehörniga fält äro anbragta de
sittande gestalterna af profeter och sibyllor, hvilka förebådade
frälsarens ankomst; uti de fyra motsvarande hörnrummen skildras
Israels folks fyrfaldiga räddning genom kopparormen, Goliat, Judit
och Ester. Uti svicklar och fönsterbågar skådar man i sköna
grupper gestalterna af Marias förfäder, i stilla väntan afbidande
återlösaren. Till denna tankedigra och djupsinniga skara af scener
och figurer har han fogat en hel verld af sköna skapelser å postament
och andra underordnade ställen, utförda i grått och bronsfärg
och hvilka förläna de arkitektoniska lemmarna ett rikt lif,
utan att förvirra åskådarens blick.

Omkring 30 år senare och redan vid hög ålder målade mästaren,
på uppdrag af påfven Paulus III, å altarväggen i samma
kapell sin yttersta dom. Djerfvare än någonsin frigör han sig
här från alla den kristna konstens traditioner. Lidelsernas storm,
uttryckt i menniskokroppens våldsammaste rörelser, ville han lössläppa,
och dertill lämpar sig endast det ögonblick, då det förintande
budet ljuder: »Gån bort ifrån mig, I förbannade!» Förskräckelse,
förtviflan, vanmäktigt raseri, strid mellan fruktan och hopp genombrusa
denna ofantliga bild; men det är ej syndiga, saligheten beröfvade
kristne, som vakna upp till den förfärliga vissheten, att
himmeln för dem är evigt förlorad, utan man tror sig se antikens
titaner och giganter, när de af dunderguden Zeus störtas
ned i afgrunden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free