- Project Runeberg -  Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män / 13. Rahmn-Schefferus /
159

(1835-1857) [MARC] With: Vilhelm Fredrik Palmblad, Peter Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tillägg - Kjernander, Johan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RjBRHAHDen, Johan.

fällning till Da C. att fängsla honom för att införa lionoin
till den hemska eldsdomstolen. Da G. vagrar. R. dör
hastigt, nekande de vid dödsbädden stående Jesuiterne att
å-terkalla sin öfvertygelse. Da C. är omringad af fiender.
Äfven ban sjuknar. Gu munk af Dominici-orden besöker
honom, öppnar hemligen hans skrifpulpet och stjäl derifrån
ett papper, hvarpå ban hade uppskrifvit de villfarelser ban
funnit i Papismen. Äfven anmärktes att Da G. hade
kät-terska böcker. Den sjuke måste anstränga sig att fly, för
att undgå bålet. Han kom till Kj. "hvars couversation, full
af talang och mäktig logik", bestämde Da C:s val. Han
förklarade sig öppet för protestant. Kj. skyddade honoiu i sitt
hus mot inqvjsitionens hemliga agenter och härefter såg man
Da Costa vid De Silvestres sida under Svenskens tak.
Eröfringen var lysande. Begge voro män af ovanliga
kunskaper, särdeles i orientalspråken, med mycken erfarenhet i
missionskallet uti Ostindien, och Kj. njöt af deras lärorika
umgänge. Alltmera spridde sig christendomen bland
-infödingarne.

Man såg Kj. jemnt verksam. Än vandrade han in at
landet, disputerande med Braminer, undervisande Morerj
dervid det ena ögonblicket den högsta skarpsinnighet och
besynnerligaste vältalighets art, det andra ögonblicket den
barnsligaste enfald och naturligaste enkelhet i uttryck
kräfdes. Än höll ban för siua ny-christna i "den svarta staden"
ett tal som fängslade deras uppmärksamhet, än predikade
ban inför General-Gouverneuren och koloniens höghildadc
Britter med samma själsfrimodighet, samma christligt tro,
men med för dem bindande bevisning och hänförande
talekonst. Der flödade dä, heter det, från hans sköna läppar
en vältalighet, som man ej var van att höra uti Indien.

Kejsar Shak Allutu, som hörde hans rykte, begärde
från honom en Arabisk öfversåttning af Davids Psalmer och
Jesu Christi Nya Testamente; han sände deraf en hel
upplaga, troligen på egen bekostnad. Gåfvan mottogs ej blott
med välbehag af Kejsaren, utan ock af Hans Maj:ts Mullahs.
Och då man nu vann för Christendomen en bildad hedning,
lärde man honom ej Cliristendom allena, rädd, att denna
nya planta sä snart kunnat förqväfvas af den nyomvamles
egendomliga vetenskapliga tistlar och esthetiska törnen; utan
man sökte meddela honom den civilisation, som uppvuxit
under Christendomcns inflytelse och så ofta i sin högsta
härlighet vextc tillsammans med Cliristendomens
passionsblomma, utan alt besvära henne eller af beane besväras. Således

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:29:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biosvman/13/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free