- Project Runeberg -  Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män / 14. Scheffer-Skjöldebrand /
210

(1835-1857) [MARC] With: Vilhelm Fredrik Palmblad, Peter Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sergel, Johan Tobias

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

210

Sergel, Johan Tobias.

det idealiska, det inre lifvet; i den lefvande skapelsens ofta
bristfälliga, stundom ofulländade former sökte han
fullkomlighet, den egentliga grundtanken. Huruvida han i dessa
betraktelser hemtade någon ledning från Winckelmanns ideer,
är obekant; personligen lära de aldrig rakals; Winckelmann
lemnade i April 1708 Rom, troligen medan S. var i södra
Italien, och på återvägen blef den store konstkännaren
mördad. Den reform i konstens verld, som begge förberedde,
kunde liknas vid religionens återgång till apostoliska
tidehvarfvet, förbi påfvedömets ombildningar och förfalskningar.
At de ideer, den tyske kritikern uttalade i lärda verk, gaf
den nordiske ynglingen en lefvande verklighet, i arbeten,
uti hvilka ålderdomens ande föryngrad tyckes vara åtcrfödd.
Både den tyska fornforskaren och den svenska sculplöreu
bidrogo således kanhända lika mycket, hvar på sitt eget
sätt, till 8culpturens återfödelse; men deras ära blef olika.
Winckelmann hyllades af samtid och efterverld, såsom ende
upphofsman till denna reformation; men stiftaren af den nya
Romerska konstskolan återvände inom några år till sitt nordliga
bem och då hans konstverk gingo till andra länder, blef ban
småningom förgäten i södern, och yngre generationer, som
hyllade de ideer, för hvilka S. brutit väg, visste icke
hvilken andel den nordiska konstnären hade i den nyväckta andan.

Under sitt tolfåriga vistande i Rom danade mellertid S.,
utom andra arbeten, sin liggande Faun, som grundlade
bans rykte, och hvaraf ett exemplar finnes i Paris, ett
annat i Stockholm; Diomedes, bortförande Palladium, som
iinnes i England, Mars och Venus, hvilken grupp förvaras
på Leufsta samt en Apollo i marmor, copierad efter
anti-ken. Äfven fullbordade ban sin Amor och Psyche, som i
allmänhet anses för hans mästerstycke. Den var beställd af
Grefvinnan Barry, som troligen deruti ville ega en vällustig
bild. Men S. uppfattade denna hedendomens sista och
skönaste myth ur en högre betydelse, som dock icke uteslöt
dcu sinnliga förnöjelsen. Denna grupp blef sedan inlöst af
Gustaf III. Då Hertig Fredrik 1776 kom till Rom, hogg
S. jemväl hans bust i marmor. Midt under det konstnären
sålunda befann sig i sin skönaste verksamhet, kom hans
kunglige herres befallning till honom att återvända:
förgäfves erböd sig S., alt, om ban fick qvarblifva, hemskicka en
bildstod uiu året; men Konungen, som ansåg S:s närvaro
såsom en försköning för sitt hof och nödvändig för konstens
väckelse och utbildning inom fäderneslandet, utan att ana
att den heoikalladc genom denna förflyttning saunulkit skulle

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:29:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biosvman/14/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free