- Project Runeberg -  Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män / 22. Wachenfelt-Wässelius /
200

(1835-1857) With: Vilhelm Fredrik Palmblad, Peter Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Wijkman, Sven Caspersson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

200

Wijk man, Scen Casperston.

från livad den trosvarme, den snllleblixtrande, den liffnlle
Luthers kunskap var. Kom så Erik Kinmark. utnämnd såsom
Wal-lerii måg, en högst inskränkt person, som ej ens kände ge sina
barn någon uppfostran, lemnande en son åt soldathopen, cd
dotter till hustru åt en dräng o. d., i sin tidsande
behandlande sin vetenskap med stor indifferentism, sjelf blifven
indifferent tör både ungdom och nation. Derpå följde Sm
Wijkman, som le[de i sin riksdagspolitik och troligen, flin
han ej var Neolog, derifrån endast hindrats af besväret alt
studera en af tyska neologema. Kom sedau den hederlige lew»
Olbers, som lät trycka 4 dlsputationer, ett tal vid ett
gnid-bröllop och en predikan öfver Carl XIlI:s död, väl föga
mäktig att verka på sin samtids rationalistiska opinion tlli
hejdande eller förbättrande. Honom följde Sven Lundblad, som
anklagades med och utan skäl att jnst från sin lärostol
införa Svedenborgska villfarelsen", det förstås, i en sublimerad
gestalt. Och derpå följde Fahlcrantz, hvilkeu, ryckt från
vitterhet och arabiska, blef såsom theolog en af
grundläggarne till en svensk High-church med en egendomligt
nt-preglad Episcopaldoctrin och politisk coufession, — något, som
väl allmänt erkännes vara fremmande för en christendom,
hvilken från Christi till Constantlni tid måste trotsa de hedniska
conventikelplacaten (Christi och Apostlarnes oppträdande I
Judalandet visar, att ett dylikt ej fanns der, men
skolgos-sarne hafva i Com. Nep. Alcibiad. 3 cap. inhemtat att inan
i Athen adspergerades med infamia, om man höll mysterier
i sitt lius, emedan det ansågs ej vara religion ntan
consplra-tion), och en lutherdom, som i Smalkaldiska artiklarne
anvisat stridssättet mot det sjnnde missbruket, angifvet i Ångst
Bekännelsen. Dock torde de ännn vara flera, som i vår nya
Ilögkyrklighet se en statens och kyrkans räddning, än en
ytterlighet, som endast kan alstra sin motsats. En Högkyrka
kan i ett protestantiskt land svårligen undgå att föranleda
independeiitkyrkor eller, vid starkare påtryckning, cn
frikyrka. Ty med bibehållande af protestantisk charakter ka»
vår kyrka ej motarbeta både prestens och åhörarnes
bibelläsning, såsom den af turkar och ryssar hägnade grekiska
kyrkan; ej ensamt åhörarnes, såsom den katholska noder
påfvens vingskugga; och om, under öppet förnekande af denna
katholska princip, man genom principlösa minaterings- och
utskänkningsförfattningar tror sig komma till den
liügkyrlf-liga halfpaplsmeii, stödd af pietistisk pnyseisiu, som bär ock
der visar sig, så kommer den tron utan tvifvel snart på skam;
men en motsatt ytterlighet skall af sträfvandet uppstå.
Hvilkens blir skulden derför?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:31:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biosvman/22/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free