- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång I. 1932 /
65

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8. Oktober 1932 - Recensioner - Hjalmar Gullberg: Tre generationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

RECENSIONER

Tre generationer

Olle Holmberg: På jakt efter en

världsåskådning. Bonniers 1932. 7: 50.

Med Thomas Manns ”Zauberberg”,
århundradets roman, från vilken Olle
Holmberg i sin nya essaybok med den något
rafflande titeln ”På jakt efter en
världsåskådning” tar sin utgångspunkt och till vilken
han på slutsidorna återvänder, har hans
egen bok åtminstone den likheten, att den
innebär en upplösning av en traditionell
litteraturform. Jätteromanen om det
förtrollade berget, som i ett parti om hjältens
barndom är familjekrönika à la
”’Budden-brooks” i koncentrerad form, innehåller
medicinskt-vetenskapliga utredningar,
djupsinniga diskussioner mellan män av motsatta
världsåskådningar och bland mycket annat
ett lyriskt-erotiskt kapitel på (sällsam)
franska. I Holmbergs essaybok finner man
uppsatser om andlighetens rehabilitering, om
hos oss obekanta ryska krigsböcker, om
mördarpsykologi, personlighetsfrihet Öch
sam-hällsdygd; två platonska dialoger i modern
form, efter de viktiga och allmängiltiga
ämnen de dryfta kallade ”Samtal om
religionen” och ”Samtal om liv och kultur”; ett
litterärt porträtt (Ernst Ahlgren); en
aforismsamling, kallad ”Hundra sätt att tänka”
(riktigare vore nog ”Ett tänkesätt i hundra
variationer”); en, om pedagogisk vana
vittnande, kortare demonstration av konstens
väsen i anslutning till ett par litterära
madonnabilder. Lämnar än författarens
personliga sätt att umgås med tingen och
problemen bokens inre enhet orubbad, spränges
däremot den yttre kompositionen ytterligare
av en studie, ”Från Hjalmar Söderberg till
Pär Lagerkvist”, som visar sig vara
ingenting mindre än en planritning till de tre
senast förflutna årtiondenas svenska
litteraturhistoria. Ämnets aktualitet motiverar en
redogörelse för denna essay på bekostnad av
det övriga innehållet i boken.

”Från Hjalmar Söderberg till Pär
Lagerkvist” handlar också om världsåskådningar.
De båda namnen i titeln omsluta ett tjogtal
författare, de flesta i denna stund ännu

OLLE HOLMBEKG

levande och ledande namn. De äldre av dem,
sina egna samtida, har Böök livfullt och
personligt porträtterat i sin bekanta ”Resa kring
svenska Parnassen”. Holmberg, tydligtvis
mindre intresserad av människor än av
idéer, behandlar hela sin samling av
betydande, skarpskurna individer opersonligt och
abstrakt; han pressar in dem — i ett par
fall med milt våld — i ett schema. Han fäller
inga värdeomdömen, uttrycker varken
sympati eller motsatsen för någon enskild i
skaran. Läsaren ser de kända figurerna dra
förbi på ett visst avstånd, konturlösa som
medlemmarna i ett demonstrationståg. Vad
som i första hand har intresserat författaren,
har varit att tyda parollerna och lösenorden
på de fanor, de olika grupperna bära
framför sig.

Holmberg begynner med en karakteristik
av den litterära situationen under
nittonhundratalets första decennium, då man kom
från åttiotalet, som hyllat sanning och nytta,
och nittiotalet, som dyrkat inbillningskraft
och hänförelse, två program som upphävde
varandra och lämnade ingenting kvar: över-

5. — B. t. M. 8.

65

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1932/0633.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free