- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång I. 1932 /
31

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. December 1932 - André Maurois: Brev från Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

andré maurois

BREV FRAN PARIS

Pourtalès’ Wagner biogr af i. — En intressant debut. — De stora
romancyklernas popularitet. — Sibylla, Jean-Richard Blochs nya roman.
— En folklig roman av André Thérive. — En bok om de
fransk-tyska förbindelserna. — Joffres memoarer.

Pourtalès’ arbete om ”Wagner”1 har varit
väntat med otålighet. Wagnerianerna äro
talrika och fanatiska i Frankrike. Man visste
att Pourtalès haft tillgång till källor, som
hittills varit utom räckhåll, och dessutom
ansåg man att ämnet synnerligen väl ägnade
sig för denne författare. Han kan det utan
och innan, då han redan snuddat vid det i
sina böcker om ”Liszt”, ”Ludwig II” och
”Nietzsche”. Han älskar musik och är en
kännare av den. Alla förutsättningar för en
god bok tycktes sålunda förefinnas.

Låt oss genast konstatera, att vi icke blivit
besvikna; ”Wagner” är en välbyggd och
förträfflig bok, så tillförlitlig som någon
kännare kan begära det, så medryckande som
någon läsare kan önska. De nyaste och enligt
min uppfattning bästa delarna av studien äro
förhållandet mellan Wagner och paret Bülow,
därefter mellan Wagner, Cosima och konung
Ludwig II samt mot slutet den roll Judith
Gautier spelade i Wagners liv och hennes
inflytande på hans ”Parsifal”. Dessa brev
till Judith Gautier hade redan avslöjats för
de Wagnerbeundrare, som icke kände till

1 Utkommer på svenska i januari 1933.

dem, av Louis Barthou i hans märkliga
artiklar, införda i ”La Revue de Paris”.

Det mest personliga draget i Pourtalès’ bok.
är att han söker påvisa det inflytande en stor
musikers eller en stor skalds liv utövar på
hans verk. Det är ett oerhört intressant ämne.
Jag vet mycket väl att många ha försvarat en
motsatt uppfattning. ”Varför fästa
biograferna så stor vikt vid ett snilles
kärleksäventyr och handlingar?” har man frågat. ”Vi
vilja inte veta, hur han har levat. Det bästa
av sig själv, det har han skänkt oss i sitt
verk. Låt mannen vila i frid!”

Detta skulle vara sant, om icke en stor
mans största verk ofta nog vore hans liv.
Dessutom är det riktigt som Pourtalès sökt
påvisa, att det. nästan alltid är stora passioner,
som inspirera till stora verk. ”Varje märklig
dikt är en tillfällighetsdikt”, sade Goethe.
Sedan man läst Pourtalès’ bok, tänker man:
”Varje stor opera är en tillfällighetsopera.”
”Tristan” skulle icke ha blivit ”Tristan” utan
Mathilde. Konstverket skulle icke komma
till utan den chock i känslolivet, som tvingar
konstnären att fly undan sig själv och att ge
uttryck åt sina kval antingen genom de per-

31

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1932/0759.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free