Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- N:r 5. Maj 1933
- Thomas Mann: Fragment om Richard Wagner
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
satyrspel och humoristisk pendang hör
samman med ”Tannhäuser”. På fyrtiotalet —— vid
vars mitt han är trettiotvå år gammal ——
uppstår faktiskt —— från ”Holländaren” till
”Parsifal” —— hela den arbetsplan för hans
liv, som under de följande fyra decennierna
—— fram till 1881 —— blir realiserad under
ett komplicerat arbete på alla dessa verk på
en gång. Hans verk har strängt taget ingen
kronologi. Det uppstår visserligen i tiden,
men det finns redan förut och uppenbarar
sig plötsligt.
*
Denna skapandets tyngd vilar på skuldror,
som ingalunda tillhöra en Christoforos, den
vilar på en konstitution, som att döma av
yttre tecken och även enligt Wagners
subjektiva intryck är så ömkligt svag, att ingen
skulle ha vågat tro, att den skulle kunna
hålla ut så länge och bära en sådan börda
fram till målet. Det är en natur, som varje
ögonblick känner sig stå vid den fullkomliga
utmattningens gräns, och som känner trivsel
och lycka endast som rena undantag.
Konstiperad, melankolisk, sömnlös och hemfallen
åt allehanda plågor befinner sig denne man
vid trettioårsåldern i ett tillstånd så
fruktansvärt, att han ofta måste sätta sig ned och
gråta en kvart. Han kommer aldrig att få
uppleva fullbordandet av ”Tannhäuser”, han
kan aldrig tro det. Att vid trettiosex års
ålder kasta sig in på ”Nibelung”-planen
förefaller honom vara ren hybris, och när han är
fyrtio år gammal ”tänker han dagligen på
döden” —— han som var i det närmaste sjuttio
år, när han skrev ”Parsifal”!
Han marteras av ett nervlidande, en av
dessa organiskt ogripbara sjukdomar, som år
efter år lura sin man och hota att alldeles
förstöra hans liv utan att därför vara
verkligt farliga. Att inse, att dessa sjukdomar icke
äro farliga, blir av naturliga skäl synnerligen
svårt för deras offer, och mer än en passage
i Wagners brev ger uttryck åt hans
förvissning om att han är dödsdömd.
”Mina nerver”, skriver han trettionioårig
till sin syster, ”äro redan i full upplösning;
kanske skulle en förändring av mina yttre
levnadsförhållanden artificiellt kunna hålla
tillbaka döden ännu några år från mig: men
detta gäller i så fall ingenting annat än själva
döden (der Tod), mitt långsamma bortdöende
(mein Sterben) kan det i varje fall inte
hindra.”
Och samma år:
”Jag är svårt nervsjuk, och trots många
radikala kurförsök har jag icke något hopp
om att kunna bli frisk ... Mitt arbete är vad
som håller mig uppe, men mina hjärnnerver
äro redan så förstörda, att jag aldrig kan
använda mer än två timmar om dagen till
arbete och inte ens dem står jag ut med
annat än genom att genast efter arbetet
sträcka ut mig i ytterligare två timmar och
äntligen försöka få litet sömn.”
Två timmar om dagen! Med så små
dagsverken har alltså —— åtminstone tidvis —— hans
gigantiska livsverk fullbordats, under ständig
strid med hans alltför snabbt uttömda kraft
—— det gick endast tack vare en elastisk
seghet, genom vilken den snabbt försvunna
energien efter en kort stund ständigt förnyar
sig, och vars moraliska namn är tålamod.
”Det äkta tålamodet vittnar om stor
elasticitet”, antecknar Novalis; och Schopenhauer
prisar tålamodet som den sanna tapperheten.
Det är denna kroppsliga och moraliska enhet
av elasticitet, tålamod och tapperhet, som gör,
att Wagner kan fullborda sin kallelse; och
det är inte lätt att i någon annan konstnärs
liv lika tydligt studera geniets egendomliga
vitala konstitution med dess blandning av
sensibilitet och kraft, finess och uthållighet,
denna blandning av medvetet trots och
överraskningar för individen själv, ur vilken de
stora verken födas. Ja, det är i detta
sammanhang svårt att icke tro på en verkets egen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:37 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/blm/1933/0343.html