Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6. Juni-augusti 1933 - Recensioner - Curt Berg: En fransman om Wagner
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
utan att ge en framställning av det som
utmärker hans musik, han kan inte skriva en
bok om Bach utan att försöka avslöja
hemligheterna i h-mollmässan, han kan inte
analysera Schuberts själsliv utan att tolka
"Winterreises" eller C-dursymfonins musikaliska
innebörd — och i alla dessa fall tvingas han
att begagna ett språk som icke utan parlör
är tillgängligt ens för personer med vilka
man annars kan diskutera sådana subtila
ting som skeppskatalogen i Iliaden eller
Tol-lers senaste revolutionsdrama. Väljer han
konstnärer som Liszt, Weber eller Chopin
har han dock möjlighet att avgränsa boken
till att omfatta mannen bakom verket, att
endast låta den långa raden av
kompositioner ackompanjera framställningen av
personens öden och personlighetens utveckling;
deras upplevelser under jordelivet voro så
skiftande, så färgrika, så dramatiska att man
redan genom att återberätta dem med
intelligens och intuition kan ge läsaren en
uppfattning om kärnan i mästarnas konst. Det
blir väl gärna något halvt över dylika
arbeten, men de spela en betydelsefull roll ur den
synpunkten att de öppna en dörr in till
musikgeniernas verkstäder även för dem som
inte veta mer om tonkonsten än att Griegs
sånger kunna gjuta ett förklarande skimmer
över deras egen vardagslycka eller att
Beethovens nionde symfoni en gång fört dem ut
ur förtvivlans mörker.
RICHARD WAGNER 1859 Efter en nyfunnen daguerrotypi. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>