- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång II. 1933 /
71

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. December 1933 - Recensioner - Georg Svensson: Ett praktverk om svenskt 1400-talsmåleri - Artur Lundkvist: Amerikansk hjälte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

recensioner

konstskatter. Lyckliga omständigheter ha gjort
att målningarna bevarats i största
utsträckning och om de också på 1700-talet i
flerfaldiga fall blevo överkalkade så ha de senaste
decenniernas restaureringsnit och -skicklighet
i stor utsträckning ånyo låtit dem träda fram,
så att området nu är ett av världens rikaste
i fråga om medeltida monumentalmåleri.

Detta faktum kan icke nog understrykas,
ty den stora allmänheten svävar väl ännu i
okunnighet om vilka bildskatter, som dväljas
i de blyga och oansenliga kyrkorna blott en
bilresa eller promenad från staden, blott
några steg från landsvägen. Ja, forskningen
själv har varit ganska saktfärdig med att
utnyttja och bearbeta det rika materialet, om
det nu berott på att bland mängden av
arbetsuppgifter denna var en av de mest krävande.
De män som satt sina namn på ovanstående
ståtliga volym, professor Henrik Cornell
och intendenten Sigurd Wallin, ha dock
aldrig ryggat tillbaka för mödan utan ända
sedan sin första studietid omhuldat
kyrkmålningarna som speciellt skötebarn.
Allteftersom nya målningar kommit i dagen ha de
granskat, fotograferat, antecknat och jämfört.
1917 utgåvo de en bok om ett enstaka
monument, Härkeberga kyrka, och nu slå de sitt
första stora slag med en översiktsvolym över
hela 1400-talets och det börjande 1500-talets
målarskolor i Mälardalen. Det har blivit en
över ali beskrivning vacker och fängslande
bok, en bilderbok, som man förhäxad kan
sitta länge och bläddra i som ett stort barn,
och försedd med en textavdelning som ger
besked såväl om de konsthistoriska
sammanhangen som om de enstaka verken.

De målningar som här behandlas
tillkommo i samband med inslåendet av
tegelvalv i kyrkorna, som tidigare haft valv av
trä. Även dessa hade målningar men de
gingo så när som på enstaka fragment
förlorade när de nya valven slogos. Sambandet
mellan det äldre och yngre måleriet, som
otvivelaktigt var obrutet, är alltså svårt att
utreda. Författarna ha i stället koncentrerat
sitt arbete på att uppdela det förefintliga
materialet i skolor samt på att uppvisa dessa
skolors förhållande till den samtida
europeiska konsten. De nya fynden ha
möjliggjort en långt rikare indelning än tidigare
och de enskilda mästarna framstå också be-

tydligt mera individualiserade. I synnerhet
får man här utrett hur de mest betydande
mästarna, Peter och Albert (Albertus Pictor)
stå till varandra och till utlandet. Det
framgår att Albert i allt övertog Peters under
tyskt inflytande utbildade rank- och
figurstil, som han till en början vidareutvecklade
på en konstnärlig nivå för att sedermera
förgrova. Alberts beroende av Biblia Pauperum
som kompositions- och motivkälla har tidigare
framhållits. Däremot är det en nyhet när
författarna fullt bindande bevisa att stilen, i
enstaka fall även motiven, framgått ur ett starkt
inflytande av det tyska kopparstickets första
betydande mästare, Meister E. S.

Den praktfulla volymen, tryckt i 200
numrerade exemplar hos Almqvist & Wiksell och
försedd med 119 fulländade
ljustrycksplan-scher från A.-B. Malmö Ljustrycksanstalt,
kan naturligtvis inte bli var mans egendom.
Man får dock hoppas att den skall bidraga
till att stimulera intresset för dessa länge
förbisedda och dock så lättillgängliga
bildsviter, ur vilka medeltida föreställningsliv
och konstuppfattning tala till oss med rörande
omedelbarhet. Georg Svensson

Amerikansk lijiiltc

Louis Bromfield: En modern hjälte.

Översättning av Tora Nordström-Bonnier

och Margareta Suber. Bonniers. 9: 50.

Denna långa roman förflyttar sig från
cirkustält i stadsutkanterna till tysta, eleganta
New Yorkbudoarer, från en farm där
fruktträden blommar till en småstad där
industrialismen bryter fram i sotig brutalitet. Det
väsentliga i boken är emellertid inte
miljöerna utan människoskildringen, alldeles som
sig bör i en riktig roman. Bromfield är
verkligen intresserad av människor, han
observerar dem med klarsynt och förstående
intresse och berättar om dem med uppenbar
glädje. Han ger sina personer frihet att
utveckla många egenskaper och binder dem
inte vid ett schema; hans romaner vill bland
annat visa att livet i mänsklig gestalt är något
av ett mysterium som intet socialt tvång kan
bemästra.

71

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1933/0809.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free