- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
230

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3. Mars 1936 - Recensioner - Knut Jaensson: Nattarbetare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

dem båda i en enda formel: här och nu. Med
Charles Vildracs lösen: "Il faut rester ici,
chanter dans cette nuit" och Lawrences djupa
upplevelse av "the magnificent here and now
of life in the flesh" som tvenne likfärgade
gränspålar anger hon på ett slående sätt var
modernismens mark är belägen. Hon pekar
därmed på det väsentliga draget hos
modernismen: dess orientering mot en obeslöjad
verklighet, dess känsla av kaos och natt, dess
beslut att ändå sjunga i denna natt och dess
tro på en jordisk mystik. Men denna känsla
av livet som ett "här och nu" är sällan ett
uttryck bara för ungdomsfriskt ögon och
oförbrukad vitalitet, den är i ännu högre grad en
förnimmelse av att den innersta verkligheten
dolts och förfalskats. Därav uppbrottet och
flykten från det förgångna, därav misstron
mot "kulturen" och "idealen". Människornas
karaktärer är sig nog tämligen lika genom
tiderna, men deras tro, kultur och ideal
befinner sig ständigt i mer eller mindre häftig
rörelse. Och det råder inget tvivel om att det
är modernismen som intensivast förnimmer
och riktigast uttrycker den rörelse som nu
pågår. När idealen mist sin sälta är de inte
bara odugliga utan förödande. Det är alltid
ödesdigert att försöka bevara en tro som man
i grunden inte längre har. Därför blir
modernismen — i den mån den djärvt vräker undan
allt vad den känner som dött — inte allenast
det egentligaste uttrycket för vår tids
litteratur, den blir också genom sitt sökande
förberedaren till något nyare och kanske
positivare. Det är Hagar Olssons stora förtjänst
att starkt erfara detta, och när hon så
entusiastiskt och personligt upplever den
modernistiska litteraturen, har hon även, som en av
deras samtida, upplevt det fåtal författare
— fåtaliga nu som förr — som är de stora
diktarna i vår tid.

illustration placeholder
HAGAR OLSSON


Flerstädes påpekas i hennes essaysamling
den litterära forskningens intresse för
oväsentligheter, dess begär att fylla "volymer med
kvasivetenskapliga småtterier". Det är inte
Hagar Olssons svaghet. Hennes stora essay
över Almquist, den konstnärligt mest
betydande i samlingen, är fri från allt pedanteri.
Skriven med en inspiration som inte slappnar
är den synnerligen stimulerande. Jag är
övertygad om att personer som söker intressanta
författare men är relativt okunniga om
Almquist genom Hagar Olssons framställning får
ett omedelbart och oemotståndligt intresse
för författaren till "Törnrosens bok". På ett
förhållandevis kort antal sidor lyckas hon
— under den briljanta och suggestiva titeln
"Från morgon till midnatt i Törnrosens
bok" — ge en ovanligt allsidig och frappant
levande bild av Almquists produktion. Även
den som är en smula hemmastadd hos herr
Hugo plockar efter läsningen av denna essay
fram duodesen och imperialen. Hennes
psykologi kunde ha varit obarmhärtigare och mer
genomträngande, men den lämnar inte ur

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free