- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
278

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. April 1936 - Margit Abenius: Byrons ryktbara år

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

från Seaham. Resan och smekmånaden finns
beskrivna av lady Byron — med ord och
situationer av en sådan svärta och
avgrundsfärg och med repliker av en så karakteristisk
byronsk klang att förfalskning är utesluten.
Under resan yttrar Byron inte ett ord men
brister till sist ut "in a wild sort of singing".
Svidande ironiska utfall, mystiska
anspelningar på en händelse som Annabella kunde
ha räddat honom ur genom att gifta sig med
honom tidigare men som nu är obotlig,
nattliga ångestutbrott: "Good God, I am surely
in hell!" ger mardrömsstämningen i dessa
dokument, men det verkliga avgrundsdjupet
nås först under parets vistelse på Six Mile
Bottom hos Augusta Leigh. De båda
kvinnorna söker skydd hos varandra mot Byrons
rasande utbrott. När man ser det — numera
ombyggda — huset, skriver mr Quennell,
väntar man sig nästan något spår av dess
forna invånare:

"Outwardly, a commonplace house enough;
yet it was here that Annabella, dismissed to her
room — ’We don’t want you, my charmer’ —
awaited his ’terrible step’ upon the stairs and
heard him, as he undressed, swearing at
Fletcher ’with a degree of rage that seemed
to threaten his life’."

illustration placeholder
BYRON
Byst av Thorvaldsen.


Glimtar av idyll och huslig lycka omväxlar
med avgrundsscener och från Byrons sida
utsvävningar och missbruk av narkotica.
Annabella synes ha uppträtt utomordentligt stoiskt,
och medlidande med mannens psykiska misär
har ofta behärskat hennes känslor. Efter
dottern Adas födelse lämnar lady Byron med
barnet London för att besöka sina föräldrar.
Tonen i makarnas korrespondens är då den
hjärtligaste.

Kort därefter sker emellertid
omsvängningen i lady Byrons känslor. Den akuta
orsaken är inte fullt klar; författaren sätter
den i samband med ett läkaruttalande om
Byron. Hittills har lady Byron tagit vissa av
hans utbrott och yttranden för en sjuk hjärnas
fantasier, nu förklarar läkaren, att Byron är
fullt frisk. Alltså är själva inriktningen av
hans vilja ond! Med enastående moralisk
oböjlighet genomdriver lady Byrön skilsmässa.
I tragedien återstår nu endast den
obeskriv-bara slutscen då Byron och Augusta Leigh,
gemensamt inbjudna till lady Jersey,
offentligt avhånäs genom att gästerna
demonstrativt lämnar rummet. Byron står, trotsigt
utmanande, ensam kvar.

Quennells skildring börjar med Byrons
landstigning i England, slutar med hans
avresa under fientliga blickars hån, den börjar
med ensamhet, slutar med ensamhet;
däremellan en lysande, offentlig, stormig,
dramatisk tid — Byrons ryktbara år.

*



<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free