- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
284

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. April 1942 - Artur Lundkvist: Amerikansk kritik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ARTUR LUNDKVIST

AMERIKANSK KRITIK

Kring den amerikanska romanen

Carl Van Doren har skrivit den
amerikanska romanens hun draf emtioåriga historia:
"The American Novel 1789—1939". Det är en
substantiell framställning av en kritiker vars
styrka snarare ligger i den fylliga
åskådligheten än i det analytiska skarpsinnet. Den
amerikanska romanens historia ter sig i Van
Dorens version både dramatisk och pittoresk;
det blir också historien om en nations yttre
och inre utveckling, dess växlande seder och
smak, fördomar och föreställningar. Av bokens
tjugu kapitel utgörs hälften av välskurna
essayer om den amerikanska romankonstens
ledande män, den andra hälften av syntetiska
panoramor över romanlitteraturens typiska
populära förgreningar under olika perioder.
Van Doren röjer en suverän kännedom om
sitt ämne ända ut i dess mest efemära
yttringar; hans inställning är därvidlag mycket
av sociologens, som utläser viktiga vittnesbörd
även ur litterärt betydelselösa alster.

CARL VAN DOREN: The American Novel 1789

—1839. Macmillan. New York 1940. $ 3:—.
JOSEPH WARREN BEACH: American Fiction
1920—1940. Macmillan. New York 1941. $ 2:50.
VAN WYCK BROOKS: Ön Literature Today. Dutton.

New York 1941. $ 1:—.
EDWARD DAHLBERG: Do These Bones Live.
Harcourt, Brace. New York 1941. $ 3:—.
ALLEN TÅTE: Reason in Madness. Putnam. New
York 1941. $ 2:50.

Den första amerikanska romanen lät vänta
på sig ända till 1789, då en blek och stelbent
brevroman, "The Power of Sympathy", utkom
anonymt i Boston. Av litterär betydelse var
emellertid först Hugh Henry Brackenridges
några år senare "Modern Chivalry", en
satirisk pikareskroman om en kapten Farrago som
likt en ny Don Quijote lämnar sin farm i
Pennsylvania för att färdas omkring i den
unga republiken under mer eller mindre
fantastiska upplevelser. Sedan kom Charles
Brock-den Brown, kallad den amerikanska romanens
fader, och frambringade med våldsam hast
en rad skräckbetonade romaner, en uppjagad
kammarromantik som hämtade sitt främsta
verklighetsinslag från författarens upplevelse
av pesten i New York 1798. Hans bästa roman,
"Wieland", byggde också på en samtida
tilldragelse: en religiös fanatiker som mördade
sin familj på befallning från ovan; men Brown
införde en tidsenlig buktalare i stället för den
himmelska rösten, för att väcka den onda drift
som redan fanns inom fanatikern Wieland.

Den allmänna stämningen i Amerika var
under det tidigare adertonhundratalet
nymornat republikansk och patriotisk. Det gällde
för romanförfattarna att behandla amerikanska
motiv på ett idealistiskt-heroiskt sätt.
Romanprosan hade att följa nybyggare och pioniärer
ut i gränstrakterna för att med dem erövra

284

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free