- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XII. 1943 /
455

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli-aug. N:r 6 - Artur Lundkvist: Bertil Malmberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ARTUR LUNDKVIST

BERTIL MALMBERG

Bertil Malmberg är en oharmonisk diktare,
som på olika sätt sökt harmoni. Han har
ständigt fört en intensiv kamp för den fasta
formen, den strama hållningen, mot de
upplösande lockelserna i sitt eget inre. Länge
förträngde han sin sammansatta natur till
förmån för ett upphöjt ideal, en heroiskt ensidig
attityd. Han offrade med smärtsam
självförnekelse åt en fiktionsgestalt av vitlysande och
oföränderlig fulländning. Men i stället för att
uppnå den eftersträvade helgjutenheten
åstadkom han endast en skärpt konflikt, en
djupare inre klyvnad. Spänningen mellan olika
böjelser stegrades onaturligt genom
förnekel-sen och blev till nevrotisk viljefanatism i
platonismens och moralkravens tecken.

Först mot 1930-talet inträdde en
förskjutning, en länge förberedd psykologisk
omgruppering, som lösgjorde konflikten och kom
den att anta en dramatiskt rörlig karaktär.
Slitningen mellan statiska
fullkomlighets-ideal och pockande förvandlingsbegär trädde
nu i öppen dag. Från en krampaktigt
eftersträvad, ljusdyrkande entydighet övergick
diktaren till en medvetet accepterad,
mörk-skuggad tvetydighet. Han löstes från sin
bundenhet vid idealens vita staty och blev en
parkvandrare i svartvirvlande kappa, halvt en
mässande orakelpräst, halvt en poesiens
oansvarige magiker. Förnekelsens kyliga karghet
efterträddes av en tvetydighetens fruktbarhet,
en innebördsrik och eggande dubbelhet, som
med ens gjorde honom till en av trettiotalets

aktuellaste diktare, efter att han länge varit

en av de mest otidsenliga och förbisedda.

*



När Malmberg vid blott nitton år utgav
dikthäftet "Bränder" (1908) visade han stor
mottaglighet för vissa av samtidens litterära
företeelser, från Oscar Wildes Salomediktning
till Sven Lidmans ungdomliga hetärfantasier.
Men mitt i den estetiska utstyrselrollen kan
man samtidigt urskilja de typiska
motsättningarna i Malmbergs egen natur: där finns
redan stilkonsten och melankolin, livsbegäret
ooh dödsmedvetandet, driftlockelsen och
idealhämningen. "Bränder" rymmer en
självförbränningens ungdomliga romantik. Poeten
fantiserar om grymma och skönt
blodstrim-miga tigrar, om den frestande-avskräckande
liderligheten hos babyloniska furstar och
egyptiska skökor; han bekänner sin egen
otroliga lastbarhet och sin lust att skända allt som
är rent. Skönhetsdrift och njutningsbegär har
sammansmält och perverterats i en överhettad
esteticism, som i sin inriktning på det egna
jaget blir till narcissistisk självdyrkan,
uttryckt i en önskan att kyssa sina egna
ögonlock. Det är inte en naturlig sinnlighet, utan
en av inre motstånd förträngd och deformerad
drift, som i sin oförlöslighet stegras till
krampaktig omättlighet. Olusten följer
naturnödvändigt denna lust i spåren.
Samvetskra-vet, viljan till renhet, till ideal
självgestaltning, tränger på och vänder njutningen i av-

455

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1943/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free