Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Kommentarer
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KOMMENTARER
i ämnet vågar vi inte utlova i fortsättningen.
Detsamma och av ungefär samma skäl som
ovan gäller recensioner av detektiv- och
underhållningsböcker, som också efterfrågats.
Ett problem utgör böcker av utpräglad
läse-cirkelstyp, ofta best-sellers. Jag tänker då
närmast på sådana som enligt BLM:s standard
åtnjuter en oförtjänt och knappast önskvärd
popularitet. Hur skall de behandlas om ens alls?
När en likgiltig bok förblir likgiltig, d. v. s.
tämligen oobserverad, gör i allmänhet BLM
ingenting för att störa tystnaden. När boken
i fråga blir en best-seller måste den ju däremot
tillerkännas rangen av litterärt samtalsämne
och det vore kanske onödigt högdraget att inte
alls yttra sig i frågan. Men best-sellerj akt à la
big game-hunting står inte på programmet.
Hellre tiga om usel litteratur än fira en billig
triumf genom att avrätta den — det är
åtminstone redaktionens paroll, nota bene om
inte den usla litteraturen gör sig bred och
genom andras recensioner och förlagets
annonsering ges en förvillande pretention.
I det sammanhanget kan jag påpeka att några
insändare klagat på att recensionsavdelningen
är litet för enformigt homogen och städad. Man
efterlyser "större djärvhet", "mera färg",
"gå-påaranda", "fräckhet", "spirituella, gärna elaka
recensioner" o. s. v. Detta är farliga sirentoner
som kommer det att rycka i recensenternas
pennor. Personligen är jag som läsare
mänsklig nog att stundom erfara den oftast tanklösa
njutning som en verkligt elak recension kan
skänka, men som redaktör försöker jag vara
på min vakt mot den. Under årens lopp har
förvisso flera klagomål inkommit på för elaka
recensioner i BLM än motsatsen, vilket jag tar
som bevis på att våra recensioner inte är
tandlösa. Orubbliga, om så fordras obarmhärtiga
i sak men till formen inte ohövligare än
nödvändigt, sådana är de krav som från
redaktionshåll ställs på BLM:s recensioner. Och av
dem är det i allmänhet endast hövligheten som
står under redaktionens kontroll.
Naturligtvis är det även några läsare, men
påfallande få, som efterlyser större objektivitet,
frihet från förlagssynpunkter, mera plats för
icke Bonnier-författare etc. på
recensionsavdelningen. En tidning som heter Bonniers
Litterära Magasin måste naturligtvis misstänkas för
att vara ett förtäckt reklamorgan.
Uppmärksamma, objektiva, från förlagssynpunkter
fristående läsare torde dock vara beredda att
intyga att BLM:s recensionsavdelning inte
regeras av någon som helst förlagspolitik. Andra
förlags böcker behandlas precis på samma sätt
som Bonniers av precis samma, sinsemellan
och gentemot förlaget fristående recensenter.
Svensk skönlitteratur har emellertid alltid i
enlighet med tidskriftens program givits
företräde och det bonnierska förlaget har nu alltid
utgivit mycket av den varan.
En del praktiska tips om recensionernas
rubricering och registrering har också inkommit,
men de behöver ju inte diskuteras här.
Vad läser Ni helst, först eller sist?
För att nu återgå till frågan om de olika
avdelningarnas inbördes popularitet, varvid
denna avdelning här lämnas ur räkningen, så
leder essayistiken framför lyriken och
novellistiken. "Från bokhyllan" har i det närmaste
lika stor dragningskraft som novellerna.
Därnäst i popularitet kommer "Teater och film",
"Nya utländska böcker" och "För
boksamlaren". Men när frågan ställs vad man läser
först i tidningen blir ordningsföljden en annan.
Då kommer bokrecensionerna långt före
lyriken, efter den "Teater och film", sedan — långt
nere — essayerna, "Nya utländska böcker",
novellerna, "Från bokhyllan" och "För
boksamlaren".
Dessa två frågor kompletterades med en om
vad man läser sist eller inte alls. Som väntat
var det avdelningen "Teater och film" som här
100
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>