- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
415

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj-juni. N:r 5 - Iwan W. Fischerström: Akke Kumlien som bokkonstnär

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AKKE KUMLIEN SOM BOKKONSTNÄR

textare och skapare av konstnärligt rena,
historiskt riktiga bokomslag. Just denna Kumliens
väldiga insats på bokkonstens område — för
övrigt den som för i typografiskt hänseende
mer genomsnittligt statuerade bibliofiler torde
vara den bäst kända — har ägnats en
berömligt väl genomtänkt och utförd studie av Georg
Svensson, som därvid också gjort svensk
bokkonst en stor tjänst genom att som ledande
kraft inom ett storförlag plädera för den
högklassiga, på den rena, välansade bokstaven
baserade omslagskonsten i allmänhet, givetvis
utan att förbise det heltäckande omslagets
möjligheter till större dramatiskt innehåll.

Redan i det första av Kumlien tecknade
omslaget till Anders Österlings "Valda dikter" år
1914 — omslaget återges i ett utomordentligt
faksimiltryck på originalpapperet i något
förminskad skala — spårar Svensson den stil som
sedermera skulle bli så speciellt kumliensk.
Eller om man så vill norstedtsk, trots att detta
omslag utfördes åt Bonniers. Den fina
textbehandlingen, avvägningens delikatess,
färgvalet, infattningen och vinjettens sirliga
teckning — alltihop är faktorer som sedermera
konstant präglat den kumlienska
omslagskonsten.

Svensson har också samlat ett antal omslag
från den period i Kumliens verksamhet som
röjer påtagligt inflytande från tyska källor,
framför allt E. R. Weiss. Enligt anmälarens
uppfattning har inspirationen söder ifrån för
Kumlien spelat en större roll än inflytandet
från väster. Det är inte mycket att undra på,
så utomordentligt rikt som denna inspiration
då flödade.

I sin inledning bekänner sig Georg Svensson
till dem som vill bedöma bokomslag vart och
ett efter dess art och skön, men man gläds
i alla fall åt hans för en lekman oväntat
sakkunniga värdesättning av ett omslag sådant
som det till Falkbergets "Nattens bröd". Dess
visst inte lättfattliga och bråkiga rytm av kraf-

Det första omslaget år 1914.

tiga rustika gotikbokstäver i enbart svart kräver
en finsmakare för att uppskatta, och det är just
denna kräsenhet som föranleder Georg
Svensson att ställa sig på Kumliens sida i försvaret
för det typografiskt-konstnärliga omslaget, som
genom tiderna utsatts för många angrepp —
i vilket hänseende och från vilket håll klar-

lägges också i hans mycket förtjänstfulla artikel.

*



Bokstaven i Kumliens konst är föremål för
analytisk behandling av Bror Zachrisson,
som i talrika bildexempel visar den
mödosamma väg en bokstavstecknare har att vandra
innan han når mästerskapets höjder. De otaliga
skrift- och skrivprov som måste ligga till grund
för de färdiga textningarna tillhör de
hemligheter som ingen mer än Kumlien själv
känner — om också envar som något sysslat med
bokstavstecknandets konst kan ana
omfattningen och noggrannheten av dem. Här i kan-

415

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 24 18:59:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0431.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free