- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVII. 1948 /
643

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Guillaume Apollinaire: Tre dikter i svensk tolkning av Artur Lundkvist - Kärleken, föraktet och hoppet - Artur Lundkvist: Apollinaire

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

APOLLINAIRE

Åt mitt hopp ger jag mina ögon dessa ädelstenar

Åt mitt hopp ger jag mina händer segerns palmer

Åt mitt hopp ger jag mina fötter triumfens vagnar

Åt mitt hopp ger jag min mun denna kyss

Åt mitt hopp ger jag mina näsborrar som balsamerar vårens blommor

Åt mitt hopp ger jag mitt hjärta utan förbehåll

Åt mitt hopp ger jag hela framtiden som darrar som en liten ljusstråle
långt borta i skogen

ARTUR LUNDKVIST

APOLLINAIRE

I november 1918, på själva stilleståndsdagen
vid första världskrigets slut, avled Guillaume
Apollinaire i spanska sjukan. De tre decennier
som gått sen dess har framhävt hans ställning
som den moderna lyrikens pioniär. Medan han
levde togs han kanske inte alltid riktigt på
allvar, han bidrog själv till att han blev uppfattad
som en större bohem än han var, och han hade
aldrig något emot att väcka uppseende. Men
hans entusiasm var äkta, han var en frodigt
naiv natur, en sinnesintryckens man mer än
den djupsinniga spekulationens. Han hade en
del gemensamt med Henri Rousseau, den
naivis-tiske målaren, som han var den förete att
upptäcka och helhjärtat beundra. Rousseau har
avbildat honom på en tavla som på den tiden
väckte skandal: mot en bakgrund av tropisk
grönska står Apollinaire med en fjäderpenna
i handen, bredvid en massiv sånggudinna,
påfallande lik en kvinnlig version av honom själv.

Han insvepte gärna sitt ursprung i myter,
men han föddes i Rom 1880, ett kärleksbarn
mellan en förnäm polska och en italiensk
officer. Han uppfostrades i Monaco och Nizza,
med kortare vistelser i Paris. Han var någon
tid informator i tyska Rhenlandet och började
där skriva romantisk, visartad lyrik om
roddturer, värdshus, flickor och vin. Samtidigt
förälskade han sig i en ung engelska, som han
förgäves följde efter till London, en upplevelse

som bröt fram i den förföriskt musikaliska
diktsviten "La chanson du mal-aimé". Han slog
sig ner i Paris, där han arbetade som
journalist och översättare, skrev mer eller mindre
anonymt en rad erotiska böcker och blev en av
de välkända figurerna på de litterära kaféerna,
som vid denna tid hade sin högkonjunktur.

Hans journalistvän André Billy har i
inledningen till det i serien Poètes d’aujourd’hui
utkomna Apollinaire-urvalet berättat om hans
första sammanträffande med Picasso. Det var
på en bar vid Saint-Lazarestationen de båda
jämnåriga unga männen rent tillfälligtvis
möttes, en polsk-italienare och en spanjor, som
sammansvor sig för att revolutionera den
franska dikten och bildkonsten. Samma känsla
av något nytt som väntade på att finna uttryck
besjälade dem, och de gick till verket fast
beslutna att inte väja för några risker, att satsa
allt på sina experiment, litande till instinkten
och slumpen. Apollinaire frigjorde sig från den
efterromantiska känslopoesin med återklanger
från Heine och Verlaine, och Picasso lämnade
sitt patetiska blå och rosa måleri för att införa
den abstrakt formstränga kubismen.
Tillsammans upptäckte de och lanserade den primitiva
negerkonsten, och till dess ära blev Picasso
av Apollinaire benämnd Fågeln från Benin.

Kubismens segrar kom snabbare än den
modernistiska lyrikens och väckte långt större

643

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:59:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1948/0659.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free