Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Örjan Lindberger: Modern anglosaxisk litteraturkritik. 1. Engelsk
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ÖRJAN LINDBERGER
MODERN ANGLOSAXISK
LITTERATURKRITIK
1. Engelsk
Häromåret utkom i Förenta staterna en
kritikantologi, som kan ge anledning till en del
funderingar. Den heter "Criticism. The
Foun-dations of Modern Literary Judgment"
(Harcourt, Brace & Co, 1948) och har redigerats
av tre lärare vid University of California, Mark
Schorer, Josephine Miles och Gordon
Mc-Kenzie.
Det är först och främst intressant att notera
vad som inte beretts plats på denna kompakta
kvartvolyms 550 dubbelspaltiga sidor. Där
finns inte en enda fransk, tysk eller italiensk
kritiker. Tydligtvis är numera den tid långt i
fjärran, då Irving Babbit riktade
uppmärksamheten på Sainte-Beuve, Taine och Lemaitre med
sin "The Masters of French Criticism".
Referenser till dessa och andra fransmän är också
påfallande fåtaliga. Obetydliga intill
obefintlighet är hänsyftningarna på sådant som Goethe
eller italiensk 1700-talskritik.
Den fullständigt övervägande delen av
bokens innehåll består av studier som publicerats
i England och U. S. A. under de senaste trettio
åren. Det som är äldre än så förefaller att ha
valts i stor utsträckning därför att det är
föremål för dessa sentida kritikers och essäisters
diskussion. Sålunda återfinnes av antikt stoff
Platon och Aristoteles (men inte Longinos).
Man möter vidare en rad engelsmän från sir
Philip Sidney till Walter Pater; tyngdpunkten
ligger på Coleridge och hans samtida. Av
äldre amerikaner påträffar man två: Poe och
Henry James.
Urvalet av de äldre förefaller att vara en
ganska trogen återspegling av inom den
anglosaxiska världen numera gängse åsikter om
"grunderna". På denna punkt finns det plats
för avvikande meningar.
Att däremot den större delen av utrymmet
skänkts åt moderna engelsmän och amerikaner
är man efter fullbordad läsning beredd att gilla.
Det är en mycket stor rikedom av
litteraturkritik som här bjuds; urvalet ger övertygande
exempel på dess räckvidd, variation, skärpa
och uppslagsrikedom. Naturligtvis är det också
för nutidens vidkommande missvisande att inte
ta med några icke-engelskspråkiga kritiker;
men lika säkert som hegemonien på
litteraturkritikens område under mitten och slutet av
1880-talet ägdes av Frankrike tillhör den i våra
dagar det anglosaxiska kulturområdet.
Sannolikt håller den på att glida över till U. S. A.
Man styrks i den uppfattningen, när man läser
i den här ifrågavarande volymen vissa mycket
vägande uppsatser, som utgivarna plockat ur
tidskrifter, aldrig sedda i Sverige.
Om man frågar sig varför just de senaste
årtiondena uppvisat en ansvällning av
litteraturkritiken, ligger ett svar mycket nära till
hands: samma tidrymd har sett tillkomsten av
en litteratur som i hög grad fordrat tolkning.
Svaret är banalt, men det befinner sig i
samklang med det historiskt välkända
förhållandet att varje ny litteratur kritisk insats av
betydenhet varit förknippad med någon ny
riktning i sin samtids litteratur. (Mera subtila
förklaringsgrunder kan det bli tillfälle att
vidröra i det följande.)
Vidare är det så, att man i de anglosaxiska
länderna sedan länge skiljer på "scholarship"
och "criticism". Det förstnämnda motsvarar
närmast "litteraturhistoria" hos oss, det senare
784
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>