- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
99

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gustave Courbet: Bäcken. (Paris, Louvre.)

älven liela känsligheten i sill öfverlägsna målaretemperamenl, tillhör änkefru Desfossés,
som ropade den tillbaka vid auktionen på hennes mans samling, hvarvid Louvre bjudit
ända till (50,000 francs. Hennes konstälskande man hade kommit öfverden under ganska
egendomliga omständigheter. På den tiden var tallan ej uppskattad efter förtjänst; vid
en offentlig auktion höll den på att bli inropad af några konsthandlare, som hoppades
göra en god affär på den genom att stycka den. Herr Desfossés var närvarande vid
auktionen jämte sin vän Lutz. Denne anmärkte, alt denna komposition skulle kunna bli
en ypperlig ridå till den lilla teater, han höll på alt bygga i sitt galleri, som var under
uppförande. Herr Desfossés tog genast fasta på denna sinnrika idé, köpte tallan och
räddade den sålunda från en säker förstörelse.

På denna duk, Ateljén, är den nakna modellen af en skönhet och nobless, som äro
ganska sällsynta i den store realistens verk. Det nakna har emellertid sysselsatt hans
tankar mer än en gång; tallan Venus och Psyke bevisar, alt del ej var af en slump, som
han en gång lyckades därmed. Äfven denna komposition gaf han, enligt sin
oförbätterliga vurm, en filosofisk och moralisk betydelse; men om han som iilosof var helt ytlig
och konstlad, var han som målare af kraftig konstitution och sysselsatte sig endast, på
ett i hög grad materiellt sätt, med verklighetstrogna former. Här ha de en präktig vppighet
och bära på samma gång den förnämt konstnärliga prägel, som utgör stilen. Denna talla,
som målades 1864, hann ej bli färdig till Salongen i Paris och utställdes därför på Bryssels.

Som landskapsmålare har Courbet aldrig varit omtvistad. Det var på detta område
som de klenmodiga öppet visade honom sin beundran för alt ha rättighet att så mycket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free