- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
26

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A - Addar ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIBELNS MÄ.V OCH KVINNOR. 30

När de nu hade ätit af frukten,
öppnades deras ögon, så att de fingo syn på sin
nakenhet, och de bundo tillhopa fikonlöf
och gjorde sig skörten. När de sedermera
hörde ljudet af Gud, som gick omkring i
lustgården, då dagen svalkades, så sökte de
gömma sig för Herrens, Guds ansikte
emellan träden i lustgården. Men Herren
kallade Adam och sade till honom? Hvar är
du? Och Adam svarade: Jag hörde ljudet
af dig i lustgården och vardt förskräckt, ty
jag är naken; därför gömde jag mig. Då
frågade Herren honom, hvem som hade låtit
honom förstå, att han var naken, och om
han icke hade ätit af det träd, om hvilket
Herren hade sagt, att han icke skulle få
äta däraf. Och Adam sade: Kvinnan, som
du har gifvit mig, gaf mig af trädet, och
jag åt. Och när Herren hade talat till
kvinnan och till ormen, sade ban ytterligare till
Adam: Emedan du lydde din hustrus röst
och åt af trädet, om hvilket jag bjöd dig I
och sade: Du skall icke äta däraf, så vare
marken förbannad för din skull. Med
vedermöda skall du nära dig af henne i alla |
dina lifsdagar. Törne och tistel skall hon
bära åt dig, och du skall äta markens örter.
Du skall äta ditt bröd i ditt anletes svett,
till dess du varder åter till jord igen, hvaraf
du är tagen; ty stoft är du och stoft skall
du åter varda, 1 Mos. 3: 7—19.

Och Herren gjorde kjortlar af skinn åt
Adam och Heva och klädde dem däruti.
Och han sade: Bi, människan har blifvit
såsom en af oss och vet hvad godt och ondt
är. Och nu gäller, att hon icke skall
uträcka sin hand och taga desslikes af lifvets
träd och «ta och lefva evinnerligen. Och
Herren Gud förvisade henne utur Edens
lustgård, på det hon skulle bruka jorden,
hvaraf hon var tagen. Och han dref
människan ut och satte öster om Edens
lustgård Keruberna och ett blixtrande,
svängande svärd, till att bevaka vägen till
lifvets träd, 1 Mos. 3: 21—24.

Adam födde söner och döttrar, 1 Mos.
5: 4, men endast tre söner äro namngifna.
Den förste var Kain och den andre Abel.
Men Kain slog ihjäl sin broder Abel. Och
därefter, då Adam var etthundratrettio år
gammal, föddes honom den tredje sonen,
hvilken var honom lik, och han kallade
honom Set. Alla barnen föddes, sedan Adam
och Heva blifvit utdrifna ur lustgården, 1 Mos.
4: 1—8; 5: 3; 1 Krön. 1: 1; Luk. 3: 38.

Alla människor kallas Adams barn, 5
Mos. 32: 8. Bileam antyder, att människor-

nas benägenhet att ljuga och i öfrigt
företaga sig sådant, som de efteråt få ångra,
är en följd af, att de äro Adams barn, 4
Mos. 23: 19.

Adam upptages i Jesu släktled, Luk. 3:
38, och kallas då Guds son. Paulus
säger, att han var en förebild till Kristus.
Liksom Adam var stamfader för ett
syndigt släkte, så var Kristus stamfader för ett
rättfärdigt släkte, Rom. 5: 14. Därför
kallar han ock Kristus den andre Adam eller
den andra människan, sägande: Den första
människan var af jorden, jordisk; den
andra människan är Herren af himmelen, 1
Kor. 15: 45, 47.

Adam lefde åttahundra år, sedan han hade
födt Set, så att hans hela ålder var
nio-hundratrettio år, när han dog, 1 Mos. 5: 3
—5. Namnet betyder: Röd (Josefus); en
röd jord (Stora kyrkobibeln); den jordiske,
af adama, jorden (E. Nyström).

Addar, se Ard.

Addi. Han var son åt Kosam och fader
åt Melki, upptages i Jesu släktled såsom
den femtioandra i rakt nedstigande led från
Adam, Luk. 3: 28. Namnet betyder: Rof,
vandringsman, mitt vittne (Stora kyrkobibeln).

Adiel 1. En man af Simeons stam, en
höfding för sin ätt. Han var en af dem,
som under konung Hiskias dagar, slogo ned
och utrotade meuniterna och bosatte sig i
deras land, där Hams afkomlingar tillförene
hade bott, 1 Krön. 4: 36—41. Namnet
betyder: Gud är vittne (Stora kyrkobibeln).

Adiel 2. Fader åt en präst i Israel, som
hette Masai. Hans fader hette Jahsera, 1
Krön. 9: 12.

Adiel 3. Fader åt Asmavet,
tillsynings-man öfver konung Davids skattkammare,
1 Krön. 27: 25.

Adin, en israelit, hvars barn, till antalet
enligt Esra fyrahundrafemtiofyra, enligt
Ne-hemia sexhundrafemtiofem, drogo upp med
Serubbabel till Jerusalem ur fångenskapen,
Esra 2: 15; Neh. 7: 20. Såsom en
hufvudman för folket satte han under Nehemias
dagar sitt signet under det skriftliga
förbund, som Israels barn då gjorde med
Herren, Neh. 10: 16. Han hade en afkomling
Ebed, som jämte femtio manspersoner drog
upp ur fångenskapen med Esra under
konung Artahsastas regering, Esra 8: 6.
Namnet betyder: Ljuflig (Stora kyrkobibeln).

A dina, en höfvidsman för rubeniterna,
hvars fader hette Sisa. Han var en hjälte
i Davids här, 1 Krön. 11: 42. Namnet
betyder: Beprydd (Stora kyrkobibeln).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free