- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
68

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - B - Bakbukja ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

68 BIBELNS WÄN OCII KVINNOR.

Bakbukja 1. En hufvudman för leviterna
i Nehemias dagar. Han hade dragit med
Serubbabel upp ur den babyloniska
fångenskapen och bodde i Jerusalem, där han
tjänstgjorde vid gudstjänsten, Neh. 11: 17; 12: 9.
Namnet betyder: Herren föröder (Stpra
kyrkobibeln).

Bakbukja 2. En dörrvaktare i
Nehemias dagar, anställd vid portarnas upplagshus,
Neh. 12: 25.

Balaam, se Bileam. Namnet betyder: En
som fördärfvar och uppäter folket; andra:
utan folk eller folkets ålder (Stora
kyrkobibeln).

Baladan 1. Konung i Babel. Han sände
bud med bref och skänker till Hiskia,
judakonungen, då han fick vetskap om dennes
sjukdom, 2 Kon. 20: 12; Es. 39: 1. På först
nämnda ställe heter ban Berodak-Baladan och
på det sistnämnda Merodak-Baladan. Hans
fader hette äfven Baladan. Berodak
betyder: Den oskyldiges son; Merodak-Baladan:
Sträng domare (Stora kyrkobibeln).

Baladàn 2. Fader åt här ofvan nämnde
konung i Babel med samma namn, 2 Kon.
20: 12; Es. 39: 1.

Balak, Zippors son, konung i Moab vid
tiden för Israels barns ökenvandring. Då
Israels barn hade lägrat sig på Moabsheden,
reste han sig upp för att strida emot dem.
Men han fruktade för dem och sände därför
bud till spåmannen Bileam, Beors son, och
bad denne komma och förbanna Israels barn,
på det han må kunna blifva dem
öfvermäk-tig. Och då Bileam icke kom med hans
första sändebud, skickade han för andra
gången flere och förnämare furstar, än dem
han förut hade sändt och lofvade honom
riklig vedergällning och ära. Bileam följde
då på Herrens tillstädjelse med, och Balak
förde honom till flere platser, från hvilka
han hade utsikt öfver Israels läger; och de
byggde altaren och offrade får och oxar,
och Balak väntade, att Bileam skulle
förbanna Israel. Men Herren tvang Bileam
att i stället välsigna dem och vände så
förbannelsen i välsignelse. Häröfver blef Balak
högligen förbittrad, slog sina händer
samman och sade till Bileam: Till att förbanna
mina fiender har jag kallat dig, och si, du
har nu tre gånger välsignat dem; och fly
nu din väg hem till ditt! Jag tänkte, att
jag skulle få bevisa dig ära; men si, Herren
har nekat dig den äran, 4 Mos. 22: 1—24:
25; Jos. 24: 9. Fastän Balak sålunda hade
i sinnet att strida emot Israel, Mik. 6: 5,
så synes det, som det icke hade blifvit någon

strid af, därför att han ej efter sin
beräkning fick Israels folk förbannadt, Dom. 11:
25. Men förr än Bileam drog hem igen,
lärde han Balak att genom moabiternas
kvinnor förleda Israels barn till afguderi och
skörlefnad, hvilket äfven lyckades honom
med det förfärande resultat, att för dessa
synders skull tjugutre à tjugufyra tusen
Israeliter föllo på en enda dag, 4 Mos. 25: 1—9;
Ps. 106; 28—31; 1 Kor. 10: 8; Upp. 2: 14.
Namnet betyder: Förstörare (Stora
kyrkobibeln).

Bani 1. En af Davids hjältar, en gadit,
2 Sam. 23: 36. Namnet betyder: Min son
(Stora kyrkobibeln).

Bani 2. En levit af Meraris släkt. Hans
fader hette Semer, och han hade en son*
som hette Amzi, 1 Krön. 6: 46.

Bani 3. En man af Judas släkt. Han
hade en son, som hette Jimri, 1 Krön. 9: 4.

Bani 4. En stamfader, hvars barn drogo
med Serubbabel upp ur fångenskapen i
Babel, Esra 2: 10; Neh. 7: 15. Hos Nehemia
heter han Binnui. Några af hans barn
hemförde utländska kvinnor, Esra 10: 29.
Sannolikt är det samme Bani, som i egenskap af
hufvudman för folket, satte sitt signet under
det skriftliga förbundet, Neh. 10: 14.

Bani 5. En annan stamfader, hvars barn
likaledes hade hemfört utländska kvinnor,
Esra 10: 34.

Bani 6. En afkomling af förenämnda
Bani, själf en af dem, som hemförde
utländska kvinnor, Esra 10: 38.

Bani 7. Fader åt Rehum, hvilken deltog
i arbetet vid återuppbyggandet af
Jerusalems mur, Neh. 3: 17. Han är kanske den
samme, som var med och undervisade folket
i lagen, och som uppmanade judarna att
icke sörja utan vara glada och lofva och
prisa Herren, sin Gud, Neh. 8: 7; 9: 4, 5.
Troligen var det ock han, som satte sitt
signet med under det skriftliga förbundet,
Neh. 10: 13. Möjligen är han ock fader åt
Ussi, som var leviternas föreståndare i
Jerusalem. Hans egen fader hette då Hasabja,
Neh. 11: 22.

Bani 8. En levit i Nehemias tid. Han
var en af dem, som uppträdde på leviternas
upphöjning på en fäste-, bot- och bönedag
och ropade med hög röst till Herren, sin
Gud, samt uppmanade folket att prisa
Herren Gud ifrån evighet till evighet, Neh.
9: 4.

Banja, en israelit i Earas tid, en af dem
som hade hemfört utländska kvinnor, Esra
10: 36.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free