Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - B - Bezai ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
82
BIBELNS WÄN OCII KVINNOR.
potamien. Förutom sina sju bröder hade
han fyra halfbroder, som hans fader födde
med en frilla, 1 Mos. 22: 20—24; 24: 15,
24, 29—61; 25: 20; 28: 2, 5.
Bezai, en af Israels folks hufvudmän, af
hvars barn trehundratjugutre à
trehundra-tjugufyra drogo med Serubbabel upp ur
fångenskapen i Babel, Esra 2: 17; Neh. 7: 23.
Han var en af dem, som satte signet under
det skriftliga förbundet, Neh. 10:18. Namnet
betyder: Förakt (Stora kyrkobibeln).
Bezaleel 1. Uris son af Judas stam.
Han var en af tabernaklets byggmästare,
af Gud särskildt begåfvad och utvald att
förfärdiga Gudsarken med allt dess tillbehör,
prästernas kläder och allt som hörde till
den israelitiska gudstjänsten, tämpelkärl,
ljusstake m. m. Och Gud hade uppfyllt honom
med sin ande och gifvit honom vishet,
förstånd, kunskap och all slags slöjdfärdighet,
till att väfva konstväfnader, att arbeta i
guld, i silfver och i koppar, till att slipa
stenar till infattningar, skära i trä och göra
allehanda arbeten. Hans medarbetare var
Oholiab, Ahisamaks son, af Dans stam, m.
fi. konstförfarne män, 2 Mos. 31: 1—11;
35: 30—35; 36: 1—39: 32; 1 Krön. 2: 20;
2 Krön. 1: 5. Namnet betyder: Under
Herrens skugga och beskärm (Stora
kyrkobibeln); uti Guds skugga (Fjellstedt).
Bezaleel 2. En israelit i Esras tid, en
af dem som hemförde utländska kvinnor,
Esra 10: 30.
Bezer, en hufvudman i Asers stam, den
sjätte af Zofahs elfva söner, 1 Krön. 7: 36,
37. Namnet betyder: Fäste, fast borg (Stora
kyrkobibeln).
Bidkar, Jehus höfvidsman och
vagnskämpe, fick dennes befallning att kasta
konung Jorams döda kropp på Nabots
åkerstycke, sedan Jehu själf hade skjutit honom
till döds, 2 Kon. 9: 25, 26. Namnet
betyder: En som sticker igenom eller gräfver
(Stora kyrkobibeln).
Bigta, en af de hofmän, som betjänade
konung Ahasveros och hade hans uppdrag
att föra drottning Vasti inför honom, iklädd
konungslig krona, på det han skulle få visa
höfdingarna och folket hennes skönhet, Est.
1: 10. Namnet betyder: Den som är född
i ett vinpresshus (Stora kyrkobibeln).
Bigtan, en vakthafvande hofman hos
konung Ahasveros. Då han höll vakt vid
dörrtröskeln, blef han jämte sin medtjänare
Teres af någon anledning uppretad och
traktade efter att bära hand på konungen. Deras
onda afsikt blef emellertid bekant för Morde-
kai och af honom inberättad för drottning
Ester, så att det kom till konungens
kännedom; och de blefvo båda hängda på trä,
Est. 2: 21—23; 6: 2. På sistnämda ställe
heter han Bigtana. Namnet betyder:
Upptuktad i pressen (Stora kyrkobibeln).
Bigvai, en af de israeliter, som drogo
med Serubbabel upp ur fångenskapen i
Babel, Esra 2: 2.; Neh. 7: 7. Af hans barn
drogo, enligt Esra, tvåtusen femtiosex, enligt
Nehemia, tvåtusen sextiosju, på. samma gång
upp ur fångenskapen, Esra 2: 14; Neh 7:
19. Två hufvudmän af Bigvais barn, Utai
och Sabbud, och med dem sjuttio
manspersoner, reste under Artahsastas
regeringstid med Esra upp ifrån Babel, Esra 8: 14.
Bigvai var ock en af dem, som satte signet
under det skriftliga förbundet, Neh. 10: 16.
Namnet betyder: I mitt lif (Stora
kyrkobibeln).
Bikri, en benjaminit, fader åt Seba,
hvilken gjorde uppror mot David efter dennes
återkomst från flykten undan Absalom, men
besegrades af Joab och afrättades, 2 Sam. 20.
Namnet betyder: Förstling (Stora
kyrkobibeln).
Bildad, från Sua, den andra af- Jobs tre
vänner. Då de fingo underrättelse om all
den olycka, som hade träffat Job, kommo
de öfverens om att gå till honom för att
bringa honom hugsvalelse och tröst. Och
då de vid sin ankomst till Job upplyfte
sina ögon och icke kände igen honom,
upp-hofvo de sin röst och gräto samt
sönder-refvo sina mantlar och strödde stoft
öfver sina hufvuden upp mot himmelen. De
sutto med honom på marken i sju dagar
och sju nätter, och ingen talade ett ord till
honom; ty de sågo, att hans smärta var
mycket stor, Job 2: 11—13. Men sedan
Job själf i klagan öfver sin smärta brutit
tystnaden, talade de den ene efter den
andre, och framställde därvid många sanna
och goda lärdomar, värda att af en hvar
beaktas. Men deras erfarenhet och insikt
rörande Guds folks uppfostran var icke så
stor, att de kunde fatta, att en rättfärdig
man skulle kunna få lida såsom Job,
hvarför de ock ville påbörda denne, att någon
hemlig orättfärdighet och synd låg honom
till last, och gjorde anspråk på att föra
Guds talan emot honom. Till följd af detta
deras ovisliga nit upptändes Guds vrede
emot dem, och han lät dem veta, att de
icke hade talat rätt om honom, såsom hans
tjänare Job, samt befallde dem att gå till
denne och offra brännoffer och anhålla om
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>