Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H - Haggai ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
147 BIBELNS WÄN OCII KVINNOR.
henne. Men när Hagar såg, att hon var
hafvande, föraktade hon sin fru. Häröfver
klagade Sara för Abraham. Men Abraham
svarade henne, att tjänstekvinnan vore i
hennes våld, och att hon finge göra med henne,
såsom hon själf ville.
När Sara då förödmjukade henne, flydde
hon ifrån henne. Men en Herrens ängel
uppenbarade sig för Hagar vid en brunn i öknen
och rådde henne att vända om till sin fru och
ödmjuka sig under hennes händer. Ängeln
sade henne ock, att hon skulle föda en son,
hvilken hon skulle kalla Ismael, därför att
Herren hade hört hennes förödmjukelse. Och
ängeln lofvade, att hennes säd skulle förökas,
så att den för sin myckenhet icke sktille kunna
räknas. Hagar åkallade då Henens namn
och vände tillbaka till sin fru. Hagar födde
sedan en son, då Abraham var åttiosex år
gammal, och Abraham kallade honom Ismael,
såsom ängeln sagt, 1 Mos. 16; 25: 12. Men
då Hagars son var fjorton år gammal, födde
äfven Sara en son åt Abraham, och Hagars
son dref gäck med Saras son, och detta
förtröt Sara så, att hon sade till sin man
Abraham, att han skulle drifva ut
tjänstekvinnan med hennes son; ty tjänstekvinnans son
skulle icke ärfva med hennes son. Detta
tal oroade Abraham mycket för hans son
Ismaels skull. Men Gud sade till Abraham,
att ban icke skulle oroa sig för sin son och
sin tjänstekvinna utan göra, såsom Sara hade
sagt. Gud skulle likväl göra tjänstekvinnans
son till ett stort folk, därför att han var
Abrahams säd.
Abraham tog då bröd och en flaska vatten
och lade ’på Hagars rygg och lät Hagar och
hennes son gå. Och hon gick och irrade
omkring i öknen. Då vattnet i flaskan tog slut,
tog Hagar pilten och lade honom under en
buske och gick själf och satte sig på ett
afstånd därifrån, hof upp sin röst, grät och sade:
Jag vill icke se, huru pilten dör. Men
Herren ropade till Hagar ifrån himmelen och sade,
att ban hade hört piltens röst, och att. hon
skulle icke frukta, utan stå upp, taga pilten
vid handen och leda honom; ty han skulle
göra honom till ett stort folk. Herren
öppnade då hennes ögon, så att hon fick se en
vattenbrunn. Då gick hon och fyllde sin
flaska med vatten och gaf gossen att dricka.
Ismael bodde sedan i öknen Faran, och hans
moder tog honom hustru utur Egyptens land.
Detta, att Hagar var tjänstekvinna i
Abrahams hus och att hon med sin son blef
ut-drifven, använder Paulus såsom bild på dem,
hvilka äro trälar under lagen och icke komma
att ärfva riket tillsammans med dem, hvilka
äro födda af evangelium, 1 Mos. 21: 9—21;
Gal. 4: 21—31. Namnet betyder: Främling
(Stora kyrkobibeln).
Haggai, en profet i Jerusalem i Esras,
den israelitiske prästens, och i Darius’, den
persisk-mediske konungens, tid. Jämte
Sakaria profeterade han i Herrens namn för
judarna, som voro i Juda och Jerusalem,
samt bjöd dem och deras äldste att bygga
upp Herrens hus i Jerusalem och icke låta
detta hus ligga öde, medan de byggde åt
sig själfva och bodde i panelade hus.
Profetens ord hade ock åsyftad verkan, så att
Serubbabel, Jesua och judarnes äldste,
understödda af profeterna, byggde Herrens hus
och hade god framgång. Haggais profetia
utgör den trettiosjunde boken i bibeln och
innehåller endast två kapitel, Esra 5: 1, 2;
6: 14. Namnet betyder: Högtidlig, härlig
(Stora kyrkobibeln). Haggais profetia
omfattar tiden från 530 til 518 f. Kr.
(Fjellstedt). Omkr. 520 (E. Nyström).
Haggedolim, fader till Sabdiel, en
föreståndare för prästerna i Jerusalem i
Nehemias tid, Neh. 11: 14.
Haggi, den andra af Gads sju söner (Se
Gad 1), 1 Mos. 46: 16. Af honom uppstod
en släkt, som kallas den haggiska släkten,
4 Mos. 26: 15. Namnet betyder: Förstörare
(Stora kyrkobibeln).
Haggia, en levit, hvars fader hette Simea.
Ban hade en son, som hette Asaja (Asaja 3),
1 Krön. 6: 30. Namnet betyder: Herrens
fest och högtid (Stora kyrkobibeln).
Haggi t, moder till konung Davids fjärde
son, Adonia, 2 Sam. 3: 4; 1 Kon. 1: 5, 11;
2: 13; 1 Krön. 3: 2. Namnet betyder:
Högtidlig (Stora kyrkobibeln).
Hagi, fader till Mibhar, en af Davids
hjältar, 1 Krön. 11: 38.
Hakalja, fader till den judiske
ståthållaren Nehemia, Neh. 1: 1: 10: 1. Namnet
betyder: Den, som väntar efter Herren (Stora
kyrkobibeln).
Hakkatan, fader till Johanan, en
hufvudman i Israel. Han drog med Esra upp ur
fångenskapen i Babel, Esra 8: 12.
Hakkoz 1. En präst i Israel i Davids
tid. Han fick på sin lott det sjunde skiftet,
då David ordnade prästerna i 24 sådana, 1
Krön. 24 10. Möjligtvis var det dennes barn,
hvilka drogo upp till Jerusalem i Esras tid,
men som icke kunde finna sina släktregister
I och därför såsom orene blefvo uteslutna från
prästadömet, Esra 2: 61; Neh. 7: 63.
Nam-I net betyder: Törne (Stora kyrkobibeln).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>