- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årg. XXIII. 1936 /
189

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HINRICH WYLSYNCK

189

artad figur, den knäböjande i fig. 6. Notkes smärta, något stela figurer saknas
däremot. Då Wylsynck målade Schlutup, befann han sig alltså ett stycke
utanför Notkes influenskrets. Det måste varit i Lübeck i början av 1490-talet.

I S. Annenmuseet finnes en målad pannå från okänd ort med de heliga
Crispinus och Crispinianus martyrium (fig. 8). Som målning likna de mycket
Schlutup-tavlorna. Detsamma gäller ansiktstyperna. För figurteckning och
kompostion tycks B-mästaren-Wylsynck här icke haft så goda mönster att
tillgå som i Tensta-bilderna. Det är samma tröga berättelsesätt och tråkiga
uppställningar som i Storkyrkopiedestalens reliefer. Datering alltså troligen
1480-talets början.

För B-mästaren-Wylsyncks verksamhet vid sidan av de båda stora,
Notke och Henning, ger sig alltså följande sammanfattning.

Han biträder vid illustrering av Rudimentum novitiorum 1475, där även
Notke arbetar, han utför målningar över S. Crispinus och Crispinianus
ca. 1480—84. Han arbetar vid S. Göransgruppen 1484—89 och utför där
samtliga bevarade reliefer ur S. Georgs legend på stora ryttarstatyns
piedestal. Han biträder i Notkes Stockholmsverkstad med Tensta-altarskåpets
målningar ca. 1489—90. Genom S. Göransarbetet kommer han i förbindelse
med Henning von der Heyde och blir hans biträde i illustreringen av 1494
års bibel. Under loppet av detta arbete blir han starkt påverkad av den
större mästarens stil. Förmodligen återflyttade han till Lübeck redan 1490.
Han utförde där målning till Schlutup altarskåp i anslutning till både Notkes
och Hennings stil. Där får han också illustrationsbeställningar, nämligen till
Revelationes Birgittae 1492, som torde fullbordats före flertalet
bibelillustrationer; sedan Medelydhinge 1494 och Passionael 1499. 1509 är han en av
Notkes tre testamentsexekutörer, och 1516 köpte han ett hus
Glockengiesser-strasse 6, vilket 1533 skrevs på hans änka och hans son, hans närmaste
arvingar.1

1 Denna artikel är en länk i en serie av studier, som avse att i korthet lägga fram
förf:s senaste arbetsresultat inom den baltisk-nordiska gruppen under Sten Sture d. ä:s tid.
Jag hänvisar till de övriga i Rig 1936, Konsthistorisk tidskrift, samma år, Fornvännen 1936
och 37, Gazette des beaux-arts, redan citerad, Congrès d’Historie de 1’Art, Båle 1936, Resumés.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:14:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1936/0241.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free