Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
188
J. ROOSVAL
tuellt, och som målare i ordets bokstavliga bemärkelse är vår B-mästare en
verklig begåvning. — Tensta-tavlorna höra till en skulpterad corpus av
stockholmsmästaren Bertil.1 Det är alltså troligt, att de målats, medan Wylsynck
var kvar i Stockholm, således väl före 1490. Så förklaras fullkomligt det
övervägande beroendet av Notkes stil, vilket också framträder i figurernas
genomgående magra proportioner, i de taggförsedda hjälmarna m. m.
Enklare perspektiviska ställningar kunna t. ex. förklaras ur Notke. Målningarna
Fig. 8. CRISPINUS’ OCH CRISPINIANUS’ MARTYRIUM.
S. Annenmuseum, Lübeck.
ha verkligen så pass mycket av dennes skärpa i teckning och klara
berättelseförmåga, att man misstänker hans medverkan genom skisser och delvis
genom teckningens utförande. Samtidigt har B-mästaren (Wylsynck) på en
punkt attraherats av A-mästaren (Henning), betecknande nog av bibelns första
A-mästare-illustration, Kain och Abel. Har Henning alltså redan omkr. 1489
eller 90 börjat arbeta på bibeln och engagerat Wylsynck till biträde?
1489 — 90 är en trolig datering för Tensta. Schlutup ligger vid samma
tidpunkt, eller möjligen något senare. Kardinalen i Schlutup är så lik
B-mästarens teckning av Hieronymus i bibeln, att konstnären måste anses ha
påbörjat sitt bibelarbete, då han levererade Schlutup. Krymplingen i Schlutup
är konstruerad efter A-mästarens Abel. Det finnes ytterligare en Henning-
1 Se RooSVAL, Bertil Målare u. seine Stockholmer Werkstatt-, i: Nordelbingen, 1936
(under tryckning).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>