Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra Delen - 6. Om det, som för en Stilsättare kan wara nödigt att weta, rörande musiquen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
2:o öfwer en Not, hwarwid gemenligen de orden
Fine eller il Fine stå; dermed är styckets slut utmärkt,
som af följande figur synes:
Fig. N:o 23.
3:o utwisar det också Cadencen, eller friheten att
låta höra flera toner efter behag:
Fig. N:o 24.
6) Om afstötningstecknen:
När öfwer Noterna stå puncter, eller gerade
ofwan efter nederåt skrifne sänkräta strekar, så utwisar
det, att desamme i föredragandet skola kort blifwa
afstötte, det heter: Hwar Not bekommer ett besynnerligt
anslag, och derwid en stöt. Sättaren måste alltid
sätta eller utsluta så wäl dessa afstötningstecken, som de
öfwer Noterne skrifna puncter gerad midt öfwer
Not-hufwuden; men dock icke så, att de antingen stå för högt
upp öfwer, eller så lågt och tätt neder, att der ju är
öppning imellan. Deras gestalt är följande:
Fig. N:o 25.
Om åtskillige slag af Takter.
I musiken är Takt detsamma, som wigt och mått
är i allmänna lefwernet. Tonerna warda liksom genom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>