- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / XII. Tånge-Ö. Ä. /
1391-1392

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Zooparasit ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1391

Zorn

1392

Les baigneuses. Målning av Anders Zorn.

han sig i Paris, där han kom i
beröring med den franska
impressionismen, av vilken han mottagit
mer 1. mindre direkta intryck,
liksom han i den snabba, svepande
touchen och förkärleken för gråa
toner visar inflytande från
Ve-låzquez och Frans Hals. Från hans
första år som oljemålare stamma
en rad mästerstycken, som i rent
måleriskt hänseende beteckna
höjdpunkten av hans produktion.
Då tillkommo i raffinerade,
pärlgrå toner hållna naketbilder som
Ute (1888, Göteborgs mus.), Les
baigneuses (1889) och Opal
(1891), porträtt som det
glänsande av Coquelin cadet (se ill. till d.
o.; 1889) och slutligen en serie av
målerisk upptäckarglädje
bräddade folklivsbilder från Dalarna
(Midnatt och Margit, 1891). I
början på 1890-t. utvecklade han
sin stil till allt större virtuositet
och nådde höjdpunkten av
impressionistisk träffsäkerhet med bilder

som Omnibus (1892), Natteffekt
(1894, Göteborgs mus.) och
Självporträtt med modell (1896, Nat.
mus.). — 1896 skapade han sig ett
hem i Mora, och här hade han en
fast punkt mellan de talrika resor,
bl. a. till För. Stat., som hans
stigande berömmelse som
porträttmålare förde honom ut på. Han
blev en insiktsfull vårdare av
Morabygdens traditioner, och i
hans konst beteckna de verk, till
vilka motiven hämtades från
Dalarna, en huvudlinje. I en stil, som
med åren förlorade den parisiska
lättheten och som blev mustigare,
bredare och färgrikare och allt
starkare framhävde formen,
skildrade han scener ur folklivet
(Midsommardans, 1896, Nat. mus.;
Dans i Gopsmorstugan, 1912)
samt karaktäristiska folktyper; i
hans dalaproduktion spelas dock
den största rollen av hans
naketbilder av de sunda och starka
Morakullorna. Som
porträttmålare är han ojämn, och vid sidan

Midsommardans. Målning av Anders
Zorn. (Nat. mus.)

Ord, som ej återfinnas under Z, torde sökas under S,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:24:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/12/0732.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free