- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IV. Finlay-Gros /
589-590

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fransk konst - Fransk lilja

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

589

Fransk konst—Fransk lilja

590

stora kolorister och mot den
officiella konsten opponerande
nydanare. Närmast ansluter sig till
denna riktning den store
satirikern D a u m i e r. Under
inflytande av engelsmännen
Bonington och Constable förnyas
land-skapsmåleriet av C o r o t och
Barbizonskolan (se d. o.), som
tillämpa friluftsmåleriets
grundsatser och förena en realistisk
naturskildring med en romantisk
stämning. I samma anda målar
M i 11 e t folklivsbilder. Som
realismens banerförare framträder
vid årh: s mitt C o u r b e t. En
helt ny målerisk uppfattning
utmärker den på 1870-t.
framträdande impressionismen (se d. o.),
vars anhängare sökte återge det
omedelbara synintrycket och
målade ur det vardagliga livet
hämtade motiv, badande i luft och
ljus. Banbrytaren var Manet,
och till riktningens främsta
landskapsmålare höra Monet, P i s
-s a r r o och S i s 1 e y, medan
inom figurmåleriet stilen främst
tillämpas av R e n o i r och
Degas. Ur impressionismen
utvecklades neoimpressionismen (se
d. o.), som sökte genom färgens
sönderdelande uppnå ännu större
lyskraft och vars främsta
målsmän voro Seur a t, Signac
och C r o s s. På 1890-t. uppstod
en reaktion mot dessa riktningar,

Stilleben. Målning av Paul Cézanne.

Spanjorskan. Målning av Henri Matisse.
som, delvis förberedd av P u v i s
de Chavannes ideala
vägg-målningsstil, tog sin egentliga
utgångspunkt hos de tre stora
ban-brytarna Cézanne, van G o gh
och G a u g u i n, vilka var på sitt
sätt skapat en från den direkta
verklighetsskildringen avvikande
stil. — Från dessa tre målare
har i början av 1 9 0 0 -1,
expressionismen (se d. o.) utgått, vars
mest inflytelserike mästare är
Matisse. Den har gett upphov
till flera besläktade
stilströmningar, av vilka kubismen,
representerad bl. a. av P i c a s s o, är
den märkligaste. På sista tiden
har härur utvecklat sig en mera
naturalistisk riktning, som söker
anslutning till klassicismen från
1800-t:s början, särskilt Ingres,
och som vars ledare gäller D e
-r a i n. Under hela denna
utveckling har Frankrike varit
före-gångslandet för det övriga
Europa, och särskilt under 1800-t :s
senare hälft och 1900-t. ha målare
från alla länder sökt sig till
Paris, ”den nya konstens källa”.

Fransk lilja, benämning på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/4/0305.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free