Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del: Liv og prestelig gjerning - III. Fristelsen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
66
i en tilsynelatende konflikt mellem Guds gud
dommelighet og menneskenes menneskelige ret
tigheter og behov. Siden den tilhører begge
sider, maa den paa en eller anden maate forlike
begge sider.
Her er det nu umulig at gjøre mere end an
tyde problemerne og problemernes aarsak. At
besvare dem vilde være det samme som at skrive
en bok om moralteologi; løsningen av hvert en
kelt avhænger av utallige omstændigheter og
hensyn som er særegne for hvert enkelt tilfælde.
Det er imidlertid værd at merke til, at
disse tre grupper, som jeg har skildret, svarer
nøiagtig til de tre kriser som er skildret i Kristi
fristelse i ørkenen, og de opstaar av nøiagtig
parallelle og tilmed identiske aarsaker. Det er
bare ut fra forutsætninoren om at Kristus var
baade Gud og mand at Han kunde bli fristet
slik; det er bare fordi Kirken paastaar at være
baade guddommelig og menneskelig at den blir
fristet, som Han blev det. Kort sagt, vi har
her igjen en illustration til disse blades emne —
nemlig at i Kirken blir Jesus Kristus den dag
idag fristet av de samme argumenter som i ør
kenen, og for de samme aarsakers skyld.
«Hvis du er Guds søn, da sig, at disse stene blir
til brød. » — «Hvis du er kommet til verden for
at frelse den, er det klart at du ikke maa do i
samme øieblik som du skal til at begynde din
mission. Altsaa, bruk din magt til at bevare dit
menneskelige liv — det menneskelige liv som
skal være frelsens redskap. Hvis du ikke bru-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>