Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del: Liv og prestelig gjerning - III. Fristelsen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
67
ker den, kommer du til at do — og du har vist
verden at du er ikke Guds son.»
Saan taler fristeren til Kirken og- antyder, at
hvis den ikke bøier sig, eller hvis ikke Gud vir
kelig griper ind direkte, saa er den ikke det som
den paastaar at være.
«Hvis du virkelig er guddommelig, burde du
ikke tillate at din menneskelige side blir over
vældet slik av menneskers voldshandlinger og
jordiske forhold. Bruk alle de kræfter som du
raader over, for du kan ikke være effektiv i
denne verden, om du er aldrig saa guddomme
lig, anderledes end gjennem din menneskelige
effektivitet. Sig at disse stene skal bli til brød.
Bruk kanonbaater som aandelige vaaben, hvor
du kan det.»
Ocr ansikt til ansigt med katastrofen kommer
den underfundige antydning:
«Sikkert kan du ikke være guddommelig —
ellers vilde ikke Gud behandle dig slik. Hvis
du virkelig var guddommelig, vilde stenene bli
til brød næsten av sig seiv. Eller i det mindste
vilde de rope høit og forsvare dig. Men him
melen er som malm over dig, der er ingen
stemme eller nogen som svarer —.» Og atter
folger det sindsforvirrende dygtige argument:
«Saa noi dig med at være menneskelig og ta
din plads mellem de andre menneskelige sam
fund. Kom ned fra korset, og vi vil tro.»
Og hvad er svaret: Det er at hævde sin gud
dommelighet og samtidig negte at bruke den.
«Mennesket lever ikke av brød alene.» «Det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>