Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del: Liv og prestelig gjerning - V. Undere. Overblik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
93
ved Hans klædning — tales der uttrykkelig om
begge to: «en kraft utgik fra mig, roper Han
det ene oieblik, og det næste: -Din tro har
frelst dig.» De to staar derfor, som det har
været sagt, i det samme forhold til hinanden som
buen til violinen. Ingen av dem pleier at frem
bringe musik alene, begge kræver sit komplement.
Og dersom det er ensidig i den ene retning at
tilskrive violinen alt — alt til Guds suveræne
magt, — saa er det like ensidig i den anden
retning at tilskrive buen det hele, som moderne
psykologiske amatører pleier gjøre — alt er sug
gestionens forventningsfulde grep.
3. Et tredje punkt er at al verdens psykolo
giske forklaringer kan umulig dække alle de ind
berettede tilfælde, medmindre de paagjældende
psykologer foretar en meget enfoldig og barnslig
trosakt. For eksempel: Der er visse tilfælde i
Lourdes og andetsteds som übestridt erkjendes at
ha fundet sted (som den momentane helbredelse
av Pierre de Rudders ben der hadde været
brukket i otte aar) — de kan simpelthen ikke
gjøres efter ved alverdens psykologiske forklarin
ger. Atter og atter hænder mærkverdige helbre
delser — f. eks. Marie Borels helbredelse fornylig
— som nok kunde tænkes at være virket ved
sterk suggestion, men umulig i det forbløffende
korte tidsrum, inden hvilket disse helbredelser
hændte. (Jeg taler nu bare om helbredelser som
aldrig er blit bestridt av noget menneske). Hvor
dan møter nu psykologerne disse foreteelser? De
møter dem, som jeg har hørt med mine egne
ører, med det som vi katholiker kalder «en tros
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>