Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del: Liv og prestelig gjerning - V. Undere. Overblik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
94
akt saa ophoiet og saa enfoldig, saa ingen bonde
fra Bretagne kan overgaa dem i barnlig tillid.
<Jeg tror paa naturen, sier disse videnskapelige
psykologer. «Alt som sker, sker av naturen.
Men naturen har sine hemmeligheter, og her staar
vi overfor nogen av dem. Xaar jeg vet mere,
jeg vil kunne forståa, hvordan dette sker. For oieblik
ket kan jeg bare tro og ha tillid.» Dette er
isandhet storslaat, men videnskap er det ikke.
Det er tro.
4. For det fjerde bor der gjores en bemerk
ning om det mirakuløse i sin almindelighet. for
vi særskilt ser paa de kristne mirakler.
Der indvendes mot paastanden i det hele, at
videnskapen har aapenbaret for os herskende
love; mere og mere ledes vi til at erkjende, alle
fænomener foregaar efter love, og derfor blir disse
antagne krænkelser og avbrytelser av lovens her
redomme efterhvert utænkelige for alle videnska:
pelig skolede sind.
Men hvem i alverden har nogensinde paastaat,
at undere maa betyde brudd eller krænkelse av
love : Det er en av tyngdelovens sætninger at
alle faste legemer har en tilbøielighet til at falde
i retning av Jordens midtpunkt. Men jeg krænker
ikke tyngdeloven ved at ta op en bok fra et bord
— jeg lar en anden lov træde i kraft, og den
avloser eller overvælder i oieblikket tyngdeloven.
Og der er ingen katholiker som paastaar at Lov
giveren er nodt til at bryte eller krænke sine
egne love, men bare at Han lar en anden over
naturlig lov eller magt træde i kraft, saa den
midlertidig dominerer over naturloven. Katholi-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>