Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje del: Lidelse og forkastelse - I. Gethsemane
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
110
tholiker er det en fortersket almensætning — og
særlig er det det for katholske mystikere 1 — at
Guds Aand er et sverd som trænger ind i det
indre livs dypeste dybder; at tider av sjælelig
trøstesløshet, forfærdelig samvittighetskval, «sjæ
lens mørke nætter» og alt det andet er like
normale ledsagende foreteelser under virkelig
aandelig vekst som de utvendige ulemper og
vanskeligheter en begynder møter.
Inden de kontemplative ordener er alt dette
selvfølgelig en væsentlig del av deres normale
virksomhet. De forlater verden, ikke, som over
fladiske selv-søkere later til at tro, for at flygte
undav lidelsen, men for at opsøke den. De er
specialister i lidelse — ikke bare i fysiske lidel
ser, i nattevaaking, svøper, haarskjorter og fjæle
senger, for alt dette er ikke stort mere end
symboler — men i indre trøstesløshet, i «for
tapthet», i tapet av Gudsbevissthet, av al trøst
og glæde, og fremfor alt, i en følelse av syndig
het som verden ikke engang evner at gjøre sig
noget begrep om.
2. Bare blandt katholiker synes det videre at
bli erkjendt, at det enkelte individs lidelser gav
ner verden i dens helhet — det vil si, at lidel
sens princip er naadens princip. Hvis kartheu
sermunken gik ind i sit kloster bare for at frelse
sin egen sjæl, kunde der være nogen mening i
det haansmil over hans «egoisme» som han
1 Man maa være paa det rene med at mystikerne er ikke nogen
«retning» inden den katholske Kirke. Det er bare folk som har litt
dypere indsigt i de dogmer som de tror paa fælles med og i samme
betydning som alle katholiker.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>